THE FORMATION OF THE SPECIFICS OF STUDENTS’ FIGURATIVE THINKING AT THE LESSONS OF MATERIAL SCIENCE (CERAMICS)
Abstract
Lessons of Material Science (Ceramics) are considered as effective means of forming students’ figurative thinking. This article discusses the relationship of subjects of art cycle with the lessons of Material Science which provide students’ comprehensive approach to studying the artistic-technological features of ceramic materials, as well as their use as a means of creative work. The authors suggest some criteria for the development of figurative thinking at the lessons of Material Science. They reflect the main directions, according to which methodical aims are given. The aims are meant to implement the objectives of figurative thinking development as a component of students’ creative abilities. The authors consider the main problem to be the reinforcement of folk traditions in professional training of students.
Keywords
материаловедение,
художественная технология,
производственное обучение,
образно-пластическое мышление,
творческие способности,
критерии развития,
народные традиции,
science,
art,
technology,
industrial training,
figurative thinking,
creativity,
criteria of development,
folk traditions
About the Authors
O. . Dautova
Московский государственный областной университет
Russian Federation
M. . Galkina
Московский государственный областной университет
Russian Federation
E. . Kryuchkov
Московский государственный областной университет
Russian Federation
References
1. Беликов В.А. Образование. Деятельность. Личность. М., 2010. 340 с.
2. Галкина М.В., Михайлов Н.В. Профессиональные компетенции современного студента в области эстетической культуры // Вестник Московского государственного университета. Серия: Педагогика. 2011. № 1. С. 176-178.
3. Кузин В.С. Психология: Учебник для студентов средних специальных учебных заведений. М., 1999. 304 с.
4. Ломов С.П. Система оптимальной живописной подготовки учителей декоративно-прикладного искусства и народных промыслов: дисс.. д-ра пед. наук. М., 2000. 380 с.
5. Ломов С.П., Аманжолов С.А. Методология художественного образования: Учеб. пособие. М., 2011. 188 с.
Views:
82