Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF CONSTRUCTIVE DRAWING

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2015-3-122-130

Abstract

The article discusses the methodological framework of constructive drawing, which is positioned in the teaching of drawing as a primary analytical method for representing reality for students of artistic and pedagogical faculties. In teaching drawing the systematics of modeling a form and the creation of an illusory depth is a fairly well-developed theme. The author offers a different view on the systemic foundations of constructive drawing. The article contains a comprehensive definition of an illusory depth created by an artist on plane. The author identifies 6 methods of modeling a form in constructive drawing. In conclusion, the author speaks about the necessity of a competent combination of different methods of constructive modeling of a form.

About the Author

P. . Chistov
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Галкина М.В., Михайлов М.В. Дизайн и декоративно-прикладное искусство в контексте современного пространства // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2012. № 3. С. 153-156.

2. Дейнека А.А. Учитесь рисовать. М., 2005. 224 с.

3. Ломов С.П. Дидактика художественного образования. М., 2010. 104 с.

4. Ростовцев Н.Н. История методов обучения рисованию. Зарубежная школа рисунка. М., 1981. 192 с.

5. Ростовцев Н.Н. История методов обучения рисованию. Русская и советская школы рисунка. М., 1982. 240 с.

6. Учебный рисунок / Под ред. А.М. Соловьёва. М., 1953. 240 с.

7. Чистов П.Д. Методические подходы в учебном рисунке // Сборник научнометодических трудов преподавателей факультета Изобразительного искусства и народных ремёсел. Проблемы теории и методологии предметного образования. Изобразительное искусство. Декоративно-прикладное искусство. Дизайн. М., 2010. С. 38-43.


Review

Views: 134


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)