Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

CRITERIA FOR EVALUATING SPEECH ABILITIES OF SENIOR PUPILS

Abstract

The article analyses the situation of developing pupils’ primary and secondary communicative activity at the lessons of Russian. The article highlights the problem of the quality of pupils’ progress in conditions of the FSES implementation. The author correlates the term “linguistic personality” with the levels of senior pupils’ linguistic development. The criteria of developing a linguistic ability to form an utterance are described, as well as the ability to understand an interlocutor’s speech. On the basis of pupils’ works the author showed the way different types of speech activity are being taught.

About the Author

S. . Bobrova
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Белов В. Лад. Очерки о народной эстетике. М., 1982. 293 с.

2. Боброва С.В. Формирование коммуникативной компетенции и развитие речевого мышления школьников на уроках русского языка: Книга для учителя по программе элективного курса: Учимся понимать художественный текст. М., 2010. 98 с.

3. Богин Г.И. Модель языковой личности в ее отношении к разновидностям текстов. Л., 1984. 86 с. ISSN 2072-8395^ Вестник МГОУ. Серия: Педагогика f 2014 / № 3

4. Головин Б.Н. Как говорить правильно: Заметки о культуре русской речи. М., 1988. 160 с.

5. Гридина Т.А. Народная этимология и языковое творчество ребенка // Педагогическое образование и наука. 2012. № 11. С. 21-23.

6. Лагунова Л.В. Использование перифразы на уроках русского языка как средство развития речевых способностей учащихся // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2009. № 4. С. 89-92.

7. Ожегов С.И. Словарь русского языка / Под ред. Н.Ю. Шведовой. М., 1986. 750 с.


Review

Views: 72


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)