Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ON THE CONCEPT OF AN INTEGRATED INTRODUCTORY COURSE OF PHYSICS «MATHEMATICS AND MECHANICS»

Abstract

The article introduces the concept of an integrated introductory course of Physics “Mathematics and Mechanics” aimed at primary school students’ conceptual thinking development on the propaedeutic phase of teaching Physics as a means of preparing them for the systematic study of the course of Physics. The author examines the history of the ideas of a two-stage school physical education that formed the basis of this course, analyzes the current situation in teaching Physics, justifies the need to create an introductory course in Physics, its structure and content, and gives the criteria for selecting tasks, goals complex tasks, their orientation and shows the effectiveness of a pedagogical experiment.

About the Author

S. . Oshemkova
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Выготский Л.С. Мышление и речь. М., 2008. 352 с.

2. Гальперин П.Я. О методе поэтапного формирования умственных действий // Вопросы психологии. 1969. № 1. С. 5-15.

3. Ошемкова С.А. Генетический подход к обучению пропедевтическому интегрированному курсу «Математика и механика» // Проблемы контроля и оценки качества образования по физике. Общеобразовательные учреждения, педагогический вуз. Доклады научнопрактической конференции. М., 2008. С. 104-107.

4. Ошемкова С.А. Изучение логического мышления школьников 5-7 классов // Методы аналогии и моделирования курса физики. Общеобразовательные учреждения, педагогические вузы. Доклады научно-практической конференции. М., 2011. С. 90-102.

5. Ошемкова С.А. Обучение физике: феномены Пиаже у школьников и их педагогическая коррекция [Электронный ресурс] // Электронный журнал «Вестник Московского государственного областного университета». 2012. № 4 [сайт]. URL: http://evestnik-mgou.ru/Articles/View/237 (дата обращения: 1.10.2014).

6. Ошемкова С.А. Представления о времени и пространстве и феномены Пиаже у школьников // Научные и методические проблемы точных и естественных наук: сборник научных трудов. М., 2011. С. 127-136.

7. Пиаже Ж. Психология интеллекта // Избранные психологические труды. М., 1969. С. 55-231.

8. Пиаже Ж., Инельдер Б. Генезис элементарных логических структур. Классификация и сериация. М., 2002. 416 с.

9. Сахаров Л.С. О методах исследования понятий // Культурно-историческая психология. 2006. № 2. С. 32-47.

10. Хижнякова Л.С. Введение в методику преподавания физики. Ч. 1: Предмет и история развития. М., 1998. 76 с.

11. Хижнякова Л.С. Некоторые закономерности развития методики обучения физике // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2011. № 1. С. 110-116.

12. Чуприкова Н.И. Умственное развитие и обучение (к обоснованию системноструктурного подхода). М.; Воронеж, 2003. 320 с.

13. Чуприкова Н.И. Умственное развитие: Принцип дифференциации. СПб., 2007. 448 с.

14. Smith L.В., Kemler D.G. Developmental trends in free classification: evidence for a new conceptualization of perceptual development // Journ. of Experim. Child Psychol. Amsterdam, 1977. V 24. № 2. P. 279-298.


Review

Views: 86


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)