Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMING GIFTED HIGH SCHOOL STUDENTS COGNITIVE INTEREST IN PHYSICS

Abstract

The article considers the problem of raising
gifted students interest in learning physics. It substantiates
that by showing the connection between physical theory at
present and the history of the discipline, making students acquaintances
with prominent Russian scientists, using heuristic
methods and interdisciplinary approach, as well as organizing
students collaborative research activity stimulate their
interest in the subject.

About the Author

Л. Осипенко
Московский городской педагогический университет
Russian Federation


References

1. Андреев В.И. Педагогика творческого самораз- вития. Казань, 1998. 317 с.

2. Вилькеев Д.В. Соотношение индуктивного и де- дуктивного методов познания в школьном обуче- нии // Советская педагогика. 1973. № 2. С. 37-46.

3. Майер В.В. Элементы учебной физики как осно- ва организации процесса научного познания в современной системе физического образования: Автореф. дис. д-ра пед. наук. М., 2000. 44 с.

4. Никитин А.А. Теоретические основы обучения учащихся методам научного познания при изу- чении физики в школе: Автореф. дис.  д-ра пед. наук. СПб., 2001. 42 с.

5. Осипенко Л.Е. Педагогические условия эффек- тивного формирования у школьников знаний о методах научного исследования // Вестник МГОУ. Серия Педагогика. 2008. № 1. С. 87-92.

6. Осипенко Л.Е., Слободянюк А.И., Лавриненко А.В. Сказка про горячий чай или как организо- вать исследовательскую работу в школе // Физи- ка в школе. 2009. № 1. С. 25-34.

7. Разумовский В.Г. Развитие творческих способ- ностей учащихся в процессе обучения физике. М., 1975. 271 с.

8. Савенков А.И. Психология детской одареннос- ти: Учеб. пособие. М., 2010. 440 с.

9. Селье Г. От мечты к открытию. Как стать уче- ным. М., 1987. 351 с.

10. Скаткин М.Н. Дидактика средней школы. М., 1982. 427 с.

11. Хуторской А.В. Развитие одаренности школьни- ков: Методика продуктивного обучения: Посо- бие для учителя. М., 2000. 320 с.


Review

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)