Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE MECHANISM OF INTERACTIVE LEARNING FUNCTIONING (ON THE EXAMPLE OF TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE)

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-76-88

Abstract

Aim is to study the mechanism of interactive learning functioning. Methodology. The research is fulfilled on the basis of categorical-system methodology with the use of the symbolic method of Chinese philosophy the «Pentagram of wu-xing», as well as using the method of content analysis of scientific literature, the method of analogies. Results. Interactive learning is presented in the form of a system of 5 elements having certain relations of support and restrictions between them. The normal and pathological variants of relations between the selected elements are described. The mechanism of interactive learning functioning based on the interaction of its elements is investigated. Methodological recommendations for the effective development and functioning of interactive teaching of foreign languages and Russian as a foreign language are given. Research implications. The results obtained can be used in the development of the concept of managing the formation and development of interactive learning; as well as in the development and implementation of models for the practical implementation of interactive learning, taking into account specific conditions, goals and objectives, including teaching foreign languages and RFL.

About the Author

A. V. Vasilieva
Saint-Petersburg State University
Russian Federation


References

1. Агуреева А. В. Подготовка гидов-переводчиков средствами интерактивного обучения // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2018. Т. 20. № 2. С. 19-24.

2. Боуш Г. Д., Разумов В. И. Методология научного исследования (в кандидатских и докторских диссертациях). М.: ИНФРА-М, 2020. 227 с. DOI: 10.12737/991914

3. Бухбиндер И. Л. Фундаментальные взаимодействия // Соросовский образовательный журнал. 1997. № 5. С. 66-73.

4. Васильева А. В. Выявление эволюционной последовательности возникновения и развития интерактивного обучения // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2020. Т. 6. № 4. С. 58-71. DOI: 10.18413/2313-8971-2020-6-4-0-5

5. Васильева А. В. Формирование понятийного аппарата предметной области интерактивного обучения (в педагогике и методике) // Непрерывное образование: XXI в (научный электронный журнал). 2021. № 1 (33). URL: http://LLL21.petrsu.ru (дата обращения: 10.03.2021). DOI: 10.15393/j5.art.2021.6664

6. Карпова С. Н. Интерактивные технологии обучения иностранному языку: педагогические возможности и риски // Вестник КГУ им. Н. А. Некрасова. 2013. № 3. С. 177-179.

7. Коротаева Е. В. Организация взаимодействий в образовательном процессе школы. М.: Национальный книжный центр, 2016. 192 с.

8. Меньшикова Е. А. Психолого-педагогическая сущность познавательного интереса // Вестник ТГПУ. 2008. № 3 (77). С. 16-20.

9. Москалевич Г. Н. Технология интерактивного обучения: понятие и сущность, особенности и преимущества // Инновационные образовательные технологии. 2014. № 1 (37). С. 43-48.

10. Мудриевская Е. В., Ковалева О. С. Интеллектуальные схемо-техники как когнитивные инструменты построения учебного процесса по дисциплине «физическая культура» // Учёные записки университета имени В. Ф. Лесгафта. 2017. № 6 (148). С. 140-144.

11. Обсков А. В. К проблеме организации интерактивного обучения иностранному языку в вузе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 11 (126). С. 120-124.

12. Недолужко О. В. Исследование системы отношений между элементами интеллектуального капитала организации с использованием символьного метода «Пентаграмма» китайской философии у-син // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2018. Т. 7. № 1 (22). С. 201-205.

13. Панина Т. С., Вавилова Л. Н. Интерактивное обучение // Образование и наука. 2007. № 6 (48). С. 32-41.

14. Bagramova N. V., Vasilieva A. V.Interactive Lesson as a Macro-Unit of Teaching Russian as a Foreign Language in Short-Term Courses // Philological Class. 2020. № 1 (59). P. 171-181. DOI: 10.26170/FK20-01-17

15. Lucero E., Scalante-Morales J. English Language Teacher educator integrational styles: Heterogenety and homogeneity in the ELTE classroom // HOW. 2018. Vol. 25 (1). P. 11-31. DOI: 10.19183/how.25.1.358

16. Senthamarai S.Interactive teaching strategies // Journal of Applied and Advanced Research. 2018. Vol. 3. P. 36-38.


Review

Views: 119


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)