Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PILOT MONITORING OF SCHOOLS’ DIGITALIZATION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-22-32

Abstract

Aim is to demonstrate the changes in general education organizations operation stipulated by application of digital technologies in the educational process and in the process of school management that are revealed during the monitoring of digital transformation of general education organizations. Methology. The authors describe the monitoring technology of the digital transformation of general education organizations which supposed the organization of polling in different target groups (heads of general education organizations, teachers, students of 9-11th forms), as well as expert visits to the general education organizations. Results. By integration and systematization of the data received within information collection by questionnaire method and the method of expert estimates, an empiric research base is formed, the changes analysis in general education organizations operation stipulated by application of digital technologies in the educational process and in the process of school management being the aim of it. Changes in general education organizations functioning were analyzed. The article resumes that the Russian Federation entities identify tasks and directions of their activity development in the field of digital transformation of general education system on regional and municipal levels, therewith the identified tasks and directions clearly correlate with the federal priorities and development directions of digital transformation of general education organizations. Research implications. The article concludes that for successful replication and distribution of the best digitalization practices it is necessary to initiate monitoring researches with participation of schools providing this procedure as a part of works on digital transformation, in the meantime guarantying the support of regional management teams engaged in the digital transformation in the Russian Federation entities.

About the Authors

A. R. Ganeev
Educational Innovations Professionals Union
Russian Federation


N. A. Bulaeva
Educational Innovations Professionals Union
Russian Federation


I. A. Ruban
«Verkont Service» Limited Liability Company
Russian Federation


References

1. Игнатова Т. В. Мониторинг как управленческий процесс: сущностно-категориальная характеристика // Наука и образование: хозяйство и экономика; предпринимательство; право и управление. 2016. № 1 (68). С. 26-31.

2. Кашина Е. А. Прогнозирование структуры интегрированного курса информатики: дис. … канд. пед. наук. Екатеринбург, 1997. 187 с.

3. Наука, образование, общество в условиях цифровизации: монография / Н. Е. Абдильдинова, Д. С. Апрышкин, К. Э. Ашрафьян, О. А. Бахтеев, Е. В. Егорова, А. М. Кашутин, А. В. Климова, Т. А. Клочкова, В. П. Колганов, В. Е. Костромин, С. Н. Некрасов, Р. Г. Редун, Н. П. Советова, В. Ф. Стукач, Ф. А. Шуленбаева. Пенза: МЦНС «Наука и Просвещение», 2021. 158 с.

4. Никулина Т. В. Информатизация и цифровизация образования: понятия, технологии, управление // Педагогическое образование в России. 2018. № 8. С. 107-113.

5. Трудности и перспективы цифровой трансформации образования: монография / А. Ю. Уваров, Э. Гейбл, И. В. Дворецкая, И. М. Заславский, И. А. Карлов, Т. А. Мерцалова, П. А. Сергоманов, И. Д. Фрумин. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2019. 344 с.

6. Фролова Е. В., Рогач О. В., Рябова Т. М. Инновационное развитие школьного образования в условиях цифровизации: монография. М.: Проспект, 2021. 160 с.

7. Цифровая трансформация: образование, наука, общество: монография / Н. Л. Авилова, Е. И. Антипова, М. В. Артамонова, А. И. Архангельский, Я. В. Береснева, Н. А. Берков, П. Н. Биленко, В. В. Богатенков, Е. В. Борисова, В. В. Бритвина, Е. О. Бузина, С. В. Дусенко, И. Х. Еникеев, С. Д. Еникеева, О. В. Жукова, М. Ю. Ибатулин, В. Ю. Иванов, Е. В. Коломийченко, Г. П. Конюхова, Н. В. Косарева, А. Б. Кондрашихин, И. Ю. Кузовлева, И. Б. Кулиев, И. С. Лаврененко, Л. В. Лапидус, Е. В. Левенец, О. А. Логинова, И. Н. Молчанов, Н. П. Молчанова, А. Б. Никишов, А. В. Олейник, Ю. А. Павенский, О. В. Пасько, О. А. Пятаева, Л. Н. Устинова, А. И. Хмыз, И. М. Чикунов, В. И. Шариков, С. О. Шинков, Е. Н. Щербак. М.: Издательство Центрального научно-исследовательского института русского жестового языка, 2019. 500 с.

8. Faggella D. Examples of Artificial Intelligence in Education [Электронный ресурс]. URL: https://emerj.com/ai-sector-overviews/examples-of-artificial-intelligence-in-education (дата обращения: 23.06.2021).

9. Kampylis P. Supporting Schools to Go Gigital // Conceptual Model Towards the Design of a Self-Assessment Tool for Digital-Age Learning [Электронный ресурс]. [2016]. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC103270 (дата обращения: 23.06.2021).

10. Murphy R. Artificial intelligence applications to support K-12 teachers and teaching // A Review of Promising Applications, Opportunities, and Challenges, RAND Corporation [Электронный ресурс]. URL: https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE315.html (дата обращения: 23.06.2021).

11. Zhai Z.Intelligent Tutoring System Overview [Электронный ресурс]. URL: https://cseweb.ucsd.edu/~zzhai/blog/intelligent-tutoring-system-overview.html (дата обращения: 23.06.2021).


Review

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)