Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

EDUCATIONAL AND RESEARCH WORK USING LARGE DATABASES AS A MEANS OF MASTERING THEORETICAL MATERIAL, EXPANDING MATHEMATICAL HORIZONS AND DEVELOPING PROGRAMMING SKILLSAT SCHOOL

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-1-44-60

Abstract

Aim. To identify the applicability of large databases for the implementation of the educational and research approach as a means of mastering theoretical material. Methodology. The article analyzes the necessary skills to perform correct work, provides examples that give an idea of the necessary level of mastering the methods of mathematical statistics and programming. The research methods are to analyze the potential of international databases for performing educational and research work, and to specify the possibilities of using statistical tests in programming languages studied at school. Results. The feasibility and prospects of studying real data for the development of educational material at school were investigated. In primary and secondary schools, students can be brought to theoretical conclusions in natural Sciences and some Humanities by directing them along the path of using elementary mathematics.in high school, it is quite possible to use the simplest statistical tests in the Python programming language. This will improve the formation of students’ educational and intellectual skills and shift their position in relation to academic subjects from static perception to active research. Research implications. The results of the study allow us to expand the methods of applying the principle of illustrativeness in training by using real data analysis. Methodological recommendations are given for carrying out educational and research work on large bases and preparing for this activity.

About the Authors

I. V. Ptitsyna
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


E. V. Ptitsyna
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


References

1. Гузеев В. В., Аржаник В. К., Колясников О. В. Некоторые особенности трёхмерной структуры CDR H3 вариабельной части антител // Математическое и компьютерное моделирование в биологии и химии: материалы III Международной научной интернет-конференции. Казань, 2014. С. 35-41.

2. Есауленко В. Г., Ракитин Р. Ю. Язык Python как основной язык программирования в школе // Педагогическое образование на Алтае. 2017. № 1. С. 48-50.

3. Зайцева Е. А., Поддубная А. С., Зайцева И. В. Понятие «исследовательская» и «проектная» деятельности в современном образовании // Вестник научных конференций. 2016. № 10-5. С. 46-47.

4. Исаева С. Э., Оказова З. П. Организация проектной и исследовательской деятельности учащихся в современной школе // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. Т. 7. № 3 (24). С. 112-114.

5. Кочеткова О. А., Пудовкина Ю. Н. Обучение учащихся программированию на языке Python в рамках элективного курса по информатике // Современные проблемы науки и образования. 2019. №. 2. С. 59.

6. Лосев К. С. Гляциологические исследования в Китайской Народной Республике // Материалы гляциологических исследований. 1983. №. 46. С. 9-13.

7. Организация исследовательской деятельности учащихся химико-биологического отделения Специализированного учебно-научного центра МГУ / А. А. Астахова, А. П. Дегтярева, О. В. Колясников, Е. А. Менделеева, Н. И. Морозова, М. Г. Сергеева, А. С. Сигеев // Наука и школа. 2017. № 4. C. 135-144.

8. О теории вероятностей и статистике в школьном курсе / Е. А. Бунимович, В. А. Тюрин, Ю. Н. Булычев, А. А. Макаров, И. Р. Высоцкий, И. В. Семенов, П. В. Ященко // Математика в школе. 2009. № 7. С. 3-14.

9. Парьев А. Создание программы по расчету кинетики химических реакций // Колмогоровские чтения: материалы XVII Международной научной конференции школьников, г. Москва, 3-6 мая 2017 г. М., 2017. С. 21-22.

10. Птицына Е. Участие аннексина А1 в патогенезе глиом // Колмогоровские чтения: материалы XVII Международной научной конференции школьников, г. Москва, 3-6 мая 2017 г. М., 2017. С. 10-11.

11. Труш Е. Морфологические особенности разных видов скальных ящериц внутри и вне зоны гибридизации // Колмогоровские чтения: материалы XVII Международной научной конференции школьников, г. Москва, 3-6 мая 2017 г. М., 2017. С. 29-31.

12. Федорова Е. В. Проблемы использования проектно-исследовательской деятельности в школе // Актуальные вопросы гуманитарных наук: сборник научных статей студентов и магистрантов. М., 2018. С. 140-146.

13. Dobell W. M. Ayub Khan as president of Pakistan // Pacific Affairs. 1969. Т. 42. № 3. P. 294-310.

14. Xiaohe C. A Symbol of the Sino-Pakistani Strategic Cooperation: The Karakoram Highway // South Asian Studies. 2010. № 2. P. 2.


Review

Views: 50


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)