Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE METHODOLOGY OF CONDUCTING TRAINING SESSIONSON THE HISTORICAL AND CULTURAL HERITAGE OF MOSCOW REGIONAT UNIVERSITIES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-4-126-134

Abstract

In the given article the author considers the problem of creation of favorable conditions for preserving and increasing the historical and cultural potential of Moscow region at universities. As priority tasks of modern education at all levels the author considers the revival of spirituality by available means and methods, the appeal to national moral and spiritual roots. The empirical material of the research is the experience of teaching courses on the history and culture of Moscow region, regional studies at the faculty of history, management and service in the State University Humanities and Social Studies in the preparation direction “Service”. The article deals with the methods of university teaching courses on the history and culture of Moscow region, region studies: lectures, seminars and practical trainings, educational quests, gaming teaching methods.

About the Author

Maria N. Kadykova
State University of Humanities and Social Studies
Russian Federation


References

1. Алексеева Н.Д., Рябова Е.В. Квест-экскурсия как инновационная форма экскурсионной деятельности // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2015. № 1 (20). С. 14-17.

2. История и культура Коломенской земли в играх-путешествиях для школьников (интерактивные экскурсионные программы от студентов социально-культурного сервиса МГОСГИ) [Электронный ресурс]. URL: http://xn----7sbhhdd7apencbh6a5g9c.xn--p1ai/archive/2015/projects/553738 (дата обращения: 22.05.2017).

3. Космос культур [Электронный ресурс]. URL: http://наше-подмосковье.рф/projects/635448 (дата обращения: 22.05.2017).

4. Летняя школа творческих инициатив [Электронный ресурс]. URL: http://kolomnamuzej.ru/usadba-kuptsov-lazhechnikovykh/meropriyatiya/87-letnyaya-shkola-tvorcheskikh-initsiativ-studentov-v-usadbe-kuptsov-lazhechnikovykh (дата обращения: 22.05.2017).

5. Мастер-класс «История Подмосковья: музейные и экскурсионные программы - опыт создания и реализации» [Электронный ресурс]. URL: https://docs.google.com/document/d/1xHoxtpdgTnrJ9dRfLiI-jn_bsEFIt_bqHTIncLaTOfE/edit (дата обращения: 01.06.2017).

6. Мемориалы Подмосковья [Электронный ресурс]. URL: http://наше-подмосковье.рф/archive/2015/projects/553893 (дата обращения: 01.06.2017).

7. Попков В.А., Коржуев А.В. Дидактика высшей школы: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М., 2001. 136 с.

8. Психология и педагогика высшей школы / Л. Д. Столяренко и др. Ростов н/Д., 2014. 621 с. (Высшее образование).

9. Симонов В.П. Педагогика и психология высшей школы. Инновационный курс для подготовки магистров: учеб. пособие. М., 2016. 320 с.

10. Стратегия развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года [Электронный ресурс]. URL: http://government.ru/media/files/f5Z8H9tgUK5Y9qtJ0tEFnyHlBitwN4gB.pdf (дата обращения: 01.06.2017).

11. Стрелова О.Ю. Организация проектной деятельности школьников на уроках истории и во внеурочной работе // Преподавание истории и обществознания в школе. 2013. № 10. C. 9-17.

12. ФГОС ВО 43.03.01 Сервис [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/430301.pdf (дата обращения: 01.06.2017).

13. Ямбург Е. Стратегия развития школы. От управления людьми к управлению ресурсами // Учительская газета. 2015. 18 авг.


Review

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)