Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PROFESSIONAL SELF-DEVELOPMENT OF TEACHERS OF PRESCHOOL EDUCATIONAL ORGANIZATIONS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-2-8-15

Abstract

The article describes the motivational aspect of a teacher’s professional self-development at a preschool educational organization (PEO). Motives inducing a teacher to self-development, as well as the methods and techniques of activating such motives are defined. The conditions for teachers’ self-development at a preschool educational organization are singled out. It is the organization which should ensure proper quality of preschool education in accordance with the requirements of the Federal State Educational Standard of Pre-School Education. Main factors both stimulating and impeding professional self-development are also defined. The results of the research are given. They represent the quantitative assessment of a teacher’s professional self-development at a PEO on the basis of the interpretation of the discovered and substantiated indices.

About the Author

Svetlana V. Koroleva
Ural State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Байлук В.В. Ценности профессиональной самореализации личности // Педагогическое образование в России. 2015. № 3 С. 19-27.

2. Змеев С.И. Андрагогика. Теоретические основы обучения взрослых. М., 1999. 126 с.

3. Королева С.В., Иваненко М.А. Акмеологический подход к организации профессиональной деятельности педагогов дошкольного образования с семьей // Образование и саморазвитие. 2015. № 1 (43). С. 47-53.

4. Королева С.В. Социально-педагогическое проектирование процесса социальной адаптации детей раннего возраста в дошкольном образовательном учреждении : монография. М., 2014. 157 с.

5. Ларичева В.В. Некоторые аспекты личностно-профессионального саморазвития учителя // Педагогическая наука и образование / Под ред. П.Н. Пасюкова. Челябинск, 2007. 155 с.

6. Лепешова Е.И. Мотивационный инструментарий руководителя школы // Директор школы. 2009. № 4. С. 65-70.

7. Менгазиева Л.Н. Мотивация профессионального развития педагогов как средство повышения эффективности деятельности образовательного учреждения [Электронный ресурс]. URL: http://nsportal.ru/shkola/administrirovanie-shkoly/library/motivatsiya-professionalnogo-razvitiya-pedagogov-kak-sredstv (дата обращения: 19.09.2015)

8. Минюрова С.А. Психология саморазвития человека в профессии. М., 2008. 298 с.

9. Сластенин В.А. Педагогика: инновационная деятельность. М., 1997. 224 с.


Review

Views: 144


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)