Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE PROBLEMS OF SELECTION OF ACADEMIC CONTENT AND METHODS OF CONDUCTING CLASSES ON THE “HISTORY OF METHODS OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES IN RUSSIAN AND FOREIGN SCHOOLS” SUBJECT

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-3-116-122

Abstract

This article addresses the issues connected with the process of professional training of Master’s degree students on the educational speciality 44.04.01 - Pedagogical Education, “Foreign Language Education in the System of Specific Training”. In connection with this, the author pays much attention to the potential of the academic discipline “History of Methods of Teaching Foreign Languages in Russian and Foreign Schools”, within the framework of which Master’s degree students are trained to take part in the development and realization of new methods and techniques of teaching in the sphere of foreign language education. The theory of teaching foreign languages within a historical framework currently contains a lot of material to compare and correlate foreign and Russian methods of teaching for the corresponding period of time. The author points out that social and economic conditions, didactic principles and methods, advantages and disadvantages of well-known methodical schools are analyzed in the process of curricular and extracurricular work.

About the Author

Irina V. Zaitseva
Bunin Yelets State University
Russian Federation


References

1. Булкин А.П. Изучение иностранных языков в России (социокультурные аспекты) // Иностранные языки в школе. 1998. № 3. С. 16-20.

2. Гез Н.И., Фролова Г.М. История зарубежной методики преподавания иностранных языков: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. М., 2008. 256 с.

3. Зайцева И.В. История методики обучения иностранным языкам в отечественной и зарубежной школе: учебно-методич. пособие. Елец, 2016. 110 с.

4. Грузинская И.А. Методика преподавания английского: учеб. пособие. 5-е изд. М., 1947. 223 с.

5. Крестинский И.С. История методов обучения иностранным языкам: методология исследования // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2014. № 2. С. 138-146.

6. Миролюбов А.А. История отечественной методики обучения иностранным языкам. М., 2002. 448 с.

7. Федеральный государственный стандарт высшего образования по направлению подготовки 44.04.01 Педагогическое образование [Электронный ресурс]. URL: http// fgosvo.ru/news/3/553 (дата обращения: 05.06.2016)

8. Щукин А.Н. Теория обучения иностранным языкам. Учеб. пособие для преподавателей и студентов языковых вузов. М., 2012. 336 с.


Review

Views: 67


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)