Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

EXPERIENCE AND PROSPECTS OF THE REALIZATION OF ENGINEERING AND TECHNOLOGICAL EDUCATION AT SCHOOLS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-3-100-109

Abstract

This article is focused on the analysis of the way the engineering-technological education of schoolchildren is organized. The article describes the approaches of various regions and educational institutions to forming classes of engineering. The characteristics of the educational process organization in such classes are analysed. Special attention is paid to the organization of practicums. The experience of Bauman Moscow State Technical University and of Moscow State Regional University is presented in the article; the perspectives of the future cooperation are outlined.

About the Authors

Andrey L. Galinovskiy
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


Svetlana S. Khapaeva
Moscow State Regional University
Russian Federation


Alexey N. Khaulin
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Агапцов С.А. Вопросы подготовки кадров в системе образования для инновационного развития экономики России // Бизнес. Образование. Право: Вестник Волгоградского института бизнеса. 2011. № 2. С. 20-23

2. Государственная программа «Столичное образование» [Электронный ресурс]. URL: https://dogm.mos.ru/gosprogramma/ (дата обращения: 02.06.2016).

3. Крившенко Л.П., Юркина Л.В. Некоторые аспекты внедрения новелл ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» // Вестник МИТХТ. Серия: социально-гуманитарные науки и экология. 2014. Т. 1. № 2. С. 27-31.

4. Лернер П.С. Профориентация школьников как фактор подготовки кадров для перспективной экономики России // Мир образования - образование в мире. 2009. № 3. С. 3-13.

5. Махотин Д.А., Юркина Л.В. Формирование культуры исследователя в проектной деятельности будущих технологов // Вестник Московского университета МВД России. 2012. № 4. С. 194-196.

6. Министерство образования и науки Российской Федерации [Электронный ресурс]. URL: http://минобрнауки.рф (дата обращения: 02.06.2016).

7. О комплексной программе «Уральская инженерная школа» [Электронный ресурс]. URL: http://docs.cntd.ru/document/422448790 (дата обращения: 02.06.2016).

8. Педагогика: Учебник для бакалавров / под общей ред. Л.П. Крившенко. М., 2015. 432 с.

9. Приходько В.М., Соловьев А.Н. Инженерная педагогика как основа кадрового обеспечения высшего технического образования // Высшее образование в России. 2014. № 3. С. 5-11.

10. Развитие инженерного образования и его роль в модернизации [Электронный ресурс]. URL: http://www.akvobr.ru/razvitie_inzhenernogo_obrazovanija_ego_rol_v_modernizacii.html (дата обращения: 02.06.2016).

11. Ревякина В.И., Осетрин К.Е. Профориентация школьников: опыт прошлого и проблемы настоящего // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. № 5 (158). С. 244-248.

12. Khapaeva S.S. Using of video technology for organizing e-learning // Emerging eLearning Technologies & Applications (ICETA), 2012 IEEE 10 th International Conference on Digital Object Identifier: 10.1109/ICETA.2012.6418597, 2012. P. 189-191.


Review

Views: 73


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)