Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DESIGNING APPLIED MATHEMATICAL PROBLEMS DEVELOPING OPERATIONAL SUBSTRUCTURES

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-3-43-52

Abstract

The article is an analysis of scientific research aimed at the search of the areas of designing applied mathematic education at school. The original authors’ approach to designing a complex of applied mathematical problems is given. The basis for their typology is the operational substructures of mathematical thinking. They are: metric, topological, ordinal, algebraic, and projective substructures. For different levels of school education certain examples of applied mathematical problems specific to each substructure of thinking are given.

About the Authors

Olga A. Aygunova
Moscow City Teacher Training University
Russian Federation


Ludmila E. Osipenko
Moscow City Teacher Training University
Russian Federation


Evelina Maria Salikova
Moscow City Teacher Training University
Russian Federation


References

1. Демидова Т.Е., Козлова С.А., Тонких А.П. Математика. Учебники для 1-4 классов: в 3 ч., 3-е изд., испр. М., 2012. 80 с.

2. Егупова М.В. Подготовка учителя к использованию электронных образовательных ресурсов в практико-ориентированном обучении математике в школе // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. 2014. № 2. С. 62-70.

3. Каплунович И.Я., Петухова Т.А. Пять подструктур математического мышления: как их выявить и использовать в преподавании // Математика в школе. 1998. № 5. С. 45-48.

4. Найденова Н.Н. Измерения качества образования в современном мире // Институт теории и истории педагогики: 1944-2014 / Под общей ред. д-ра философ. наук, проф. С.В. Ивановой. М., 2014. С. 183-193.

5. Пиаже Ж. Преподавание математики / Ж. Пиаже, Э. Бет, Ж. Дьедонне, А. Лихнерович, Г. Шоке, К. Гаттеньо. М., 1960. 162 с.

6. Осипенко Л.Е. Математическое содержание учебно-исследовательской деятельности по естественнонаучным дисциплинам // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2013. № 3. С. 32-36.

7. Реньи А. Трилогия о математике: перевод с венгерского; под ред. и с предисл. акад. АН УССР проф. Б.В. Гнеденко. М., 1980. 312 с.

8. Рудницкая В.Н. Кочурова К.Э., Рыдзе О.А. Математика. Учебник. 1 класс. «Школа XXI века». М., 2015. 256 с.

9. Хинчин А.Я. Педагогические статьи: Вопросы преподавания математики. Борьба с методическими штампами. 3-е изд. М., 2013. 208 с.

10. Шарыгин И. Математическое образование: вчера, сегодня, завтра [Электронный ресурс]. URL: http://scepsis.net/library/id_638.html (дата обращения: 01. 01. 2016).

11. Фрай Х. Математика любви. Закономерности, доказательства и поиск идеального решения; пер. с англ. Е. Валкина. М., 2015. 160 с.


Review

Views: 135


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)