Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

METHODS OF INDIVIDUAL ACHIEVEMENTS EVALUATIONIN THE IMPLEMENTATION OF AN INTERDISCIPLINARY PROJECTIN A STUDENT GROUP

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-4-86-94

Abstract

The article is devoted to the method of calculating the individual rating of a technical university student in the case of using the educational technology of group project training. The importance of taking into account the individual rating in the effectiveness of the project method in the educational process is indicated. The paper presents the results of the development of a multi-criteria, objective and easy-to-use methodology for assessing the individual contribution of each student in the implementation of an interdisciplinary project in mathematical disciplines in the group. The study used tools of mathematical modeling in education. The following methods were used to evaluate the results: survey, questionnaire. As a result of the study, the analysis and synthesis of scientific and methodological literature on the topic of the article is performed. Criteria related to the evaluation of the course project submitted by various groups of experts are developed, including the criteria of intragroup mutual evaluation and self-evaluation; besides, the variants of calculation of cumulative indices for evaluation of individual contribution of each group member to the solution of the task are presented. This technique has been successfully tested in the implementation of interdisciplinary projects by students in the disciplines of the probabilistic cycle at MSTU. N. E. Bauman.

About the Authors

E. A. Vlasova
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


V. S. Popov
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


References

1. Антюхов А. В. Проектное обучение в высшей школе: проблемы и перспективы // Высшее образование в России. 2010. № 10. С. 26-29.

2. Билалов М. К., Гаджиев Р. Д. Проектное обучение как инновационная продуктивная технология формирования компетентности магистра педагогического образования // Инновации в образовании. 2016. № 1. С. 16-22.

3. Булатова Е. Г. Использование квалиметрического подхода для расчёта рейтинга студента // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2014. № 4-2. С. 76-78.

4. Власова Е. А., Попов В. С., Латышев А. В. Оценка знаний студентов в рамках модульно-рейтинговой системы преподавания математики в вузе // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Физика-математика. 2015. № 4. С. 92-100. DOI: 10.18384/2310-7251-2015-4-92-100.

5. Дыбкова Л. Н., Остапенко Э. А. Подготовка и оценивание учебного проекта в вузе // Вестник Брянского государственного университета. 2014. № 1. С. 139-143.

6. Журавлева Н. А. Проектная деятельность студентов в процессе математической подготовки как условие развития ключевых компетенций будущего учителя // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2010. № 1. С. 34-39.

7. Матяш Н. В. Инновационные педагогические технологии. Проектное обучение. М., 2014. 160 с.

8. Монастырская Т. И. Оценка проектной деятельности студентов в рамках учебной дисциплины: возможности и ограничения // Разработка и применение фондов оценочных средств в рамках реализации образовательных программ : материалы 58 (LVIII) научно-методической конференции. Новосибирск, 2017. С. 146-151.

9. Развитие мотивационных стимулов обучения в рамках модульно-рейтинговой системы организации учебного процесса / Е. А. Власова, А. Ф. Грибов, В. С. Попов, А. В. Латышев // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Физика-математика. 2014. № 1. С. 48-53.

10. Сафонова К. И., Подольский С. В. Проектная деятельность студентов в вузе: планирование проектов и оценка результативности их реализации // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. № 5. С. 1-13. DOI: https://doi.org/10.24158/spp.2018.5.16

11. Alden J. Assessment of Individual Student Performance in Online Team Projects // Journal of Asynchronous Learning Networks. 2011. Vol.15. Nо. 3. P. 5-20.

12. Kosheleva O., Villaverde K. How to Assess Individual Contributions to a Group Project // How Interval and Fuzzy Techniques Can Improve Teaching. Studies in Computational Intelligence. 2018. Vol. 750. Springer, Berlin, Heidelberg.

13. Lin C.-L. The Development of an Instrument to Measure the Project Competences of College Students in Online Project-Based Learning // Journal of Science Education and Technology. 2018. Vol. 27, Iss. 1, P. 57-69. DOI: 10.1007/s10956-017-9708-y.

14. Sappakitkamjorn J., Suriyakat W., Suracherdkiati W., Kosheleva O. How to Estimate Individual Contributions to a Group Project [Электронный ресурс] // Journal of Uncertain Systems. 2010. Vol. 4, Nо.4. URL: www.jus.org.uk (дата обращения: 17.02.2018).


Review

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)