Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PROJECTING EXPECTED TRAINING FACTS IN THE EDUCATIONAL AREA OF NATURAL SCIENCES

Abstract

This article examines one of the options for projecting expected training facts in natural science education via the implementation of the competence-based approach in secondary schools in the Republic of Kazakhstan. In terms of the structural analysis of the content of natural science school education the authors single out the approaches to project the expected training facts which become the basis for studying the dynamics of students’ progress. On the basis of these approaches, an integrated version of a system of the expected training facts was proposed in the form of competencies that reflect student’s personal qualities in the natural science educational area.

About the Authors

U. . Tokbergenova
Abay Kazakh National Pedagogical University
Russian Federation


D. . Kazakhbayeva
Abay Kazakh National Pedagogical University
Russian Federation


G. . Alimbekova
Abay Kazakh National Pedagogical University
Russian Federation


Sh. . Karbayeva
Abay Kazakh National Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе // Педагогика. 2003. № 10. С. 8-14.

2. Государственная программа развития образования Республики Казахстан на 2011-2020 годы // Казахстанская правда. 2010. 14 декабря.

3. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. М., 2004. 42 с.

4. Комиссаров Б.Д. Методологические проблемы школьного биологического образования. М., 1991. 160 с.

5. Ларина Е.В. Проблема гуманитаризации естественнонаучного знания в свете компетентностого подхода к работе учащимися общеобразовательной школы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2014. № 3. С. 19-22.

6. Леднев В.С. Содержание образования: сущность, структура, перспективы. М., 1991. 224 с.

7. Пурышева Н.С. Дифференцированное обучение физике в средней школе. М., 1994. 161 с.

8. Теоретические основы содержания общего среднего образования / Под ред. В.В. Краевского, И.Я. Лернера. М., 1983. 352 с.

9. Хуторской А.В. Компетентностный подход в обучении. М., 2013. 73 с.


Review

Views: 112


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)