Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

COMPLEX METHOD OF TEACHING PRIMARY SCHOOLCHILDREN WITH DYSLEXIA TO READ SILENTLY

Abstract

The article describes the results of studying silent reading in the third grade. The study helped to identify schoolchildren with silent reading disabilities who had certain difficulties in speaking and/or visual perception. In addition, the study allowed to develop effective methods of special education for schoolchildren with persistent silent reading disabilities. The effective directions of this methodology make it possible to form not only schoolchildren’s oral speech, analysis and synthesis of the spoken utterances but also to develop the meaning aspect of silent reading.

About the Author

J. . Mayorova
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Выготский Л.С. Предыстория развития письменной речи // Собр. соч.: В 6-ти тт. Т. 3. М., 1983. С. 117-200.

2. Гузий Ю.А. Чтение «про себя» у школьников с особенностями зрительного восприятия. Saarbrücken, 2015. 152 с.

3. Егоров Т.Г. Психология овладения навыком чтения. СПб., 2006. 304 с.

4. Иншакова О.Б., Майорова Ю.А. Формирование зрительного восприятия у школьников с трудностями или нарушениями становления молчаливого чтения. Учебно-методич. пособие. М., 2009. 80 с.

5. Иншакова О.Б., Майорова Ю.А. Нарушения чтения «про себя» как один из показателей дислексии у младших школьников общеобразовательной школы // European Social Science Journal «Европейский журнал социальных наук». Вып. 4(20). Рига-Москва, 2012. С. 63-74.

6. Киселёва В.С. «Смешанная» дислексия и ее взаимосвязь с особенностями развития кратковременной зрительной памяти и устной речи // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета 2010. №1(3). С. 115-121.

7. Майорова Ю.А. Особенности зрительного восприятия у учащихся с трудностями становления чтения «про себя». Материалы VI международной конференции по когнитивной науке. Калининград, 2014. С. 409-410.

8. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников / Под общей ред. Т.В. Ахутиной, О.Б. Иншаковой. М., 2008. 128 с.

9. Оморокова М.И., Рапопорт И.А., Постoловский И.З. Преодоление трудностей: Из опыта обучения чтению: Кн. для учителей. М., 1990. 128 с.


Review

Views: 149


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)