Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SUPPRESSION OF WRITING IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Abstract

The article studies the problem of suppression, that is: restrictions of written language scope, both at the stage of written texts creation and at the stage of their reading. It is shown that writing possesses weak expressive means at the stage of being mastered by the majority of users. Various processes of suppression of writing connected with the development of information and telecommunication technologies are observed. In particular, students avoid creating a hand-written text, preferring the use of mobile devices for photography or audio- and videos. The author comes to the conclusion about the need of developing methods of virtual teaching.

About the Author

V. . Kim
Far Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Алмазова А.А. Возможности применения электронных обучающих курсов в преподавании лингводидактических дисциплин на дефектологическом факультете // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2009. № 4. С. 59-62.

2. Большаков С. Когда письменность умрет. [Электронный ресурс]. URL: http://www.echo.msk.ru/blog/urba/928881echo/ (дата обращения: 12.09.2012).

3. Валгина Н.С. Активные процессы в современном русском языке: учеб. пособие для студентов вузов. М., 2003. 304 с.

4. Витчинкина Т.А. О необходимости профилактики дисграфии у детей старшего дошкольного возраста с ЗПР // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2009. № 3. С. 113-119.

5. Ким В.С. Компьютерные игры и виртуальные миры // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2011. № 4. С. 166-172.

6. Кузьмина С.М. Активные процессы в области русского письма. Современный русский язык: Активные процессы на рубеже XX-XXI веков / Ин-т рус. яз. им. В.В. Виноградова РАН. М., 2008. С. 399-414.

7. Ларинский Н. Миф как эквивалент науки, или научное открытие в «донаучное» время». [Электронный ресурс]. URL: http://uzrf.ru/publications/publicistika/Niikolay_Larinskiy_mif-ekvivalent-nauki/ (дата обращения: 20.02.2015).

8. Мирошниченко А. Как не повредиться умом в интернете? [Электронный ресурс]. URL: http://slon.ru/calendar/event/953821/ (дата обращения: 12.01.2015].

9. Мирошниченко А. Прощай, письменность? Инфографика как новая реальность. [Электронный ресурс]. URL: http://www.aka-media.ru/foresight/847/ (дата обращения: 14.01.2015).

10. Муромська А. Школа будущего. Письменность. [Электронный ресурс]. URL: http://liva.com.ua/writing-system.html (дата обращения: 2.09.2014).

11. Рудерман И. Что такое инфографика? [Электронный ресурс]. URL: http://mediahubble.ru/blog/Dizajn/156/CHto-takoe-infografika.html (дата обращения: 14.01.2015).

12. Солдатова Г.У,, Пантелеев А.Б. Межкультурная компетентность и адаптация в инокультурной среде: подходы и технологии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2007. № 1. С. 12-22.

13. Сухова Е.И. Самоопределение подростка в условиях детской общественной организации // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2009. № 4. С. 52-55.

14. Ученые проанализировали сочинения уральских школьников. [Электронный ресурс]. URL: http://litcult.ru/news2/5548 (дата обращения: 5.09.2013).

15. Oberg K. Culture shock: Adjustment to new cultural enviroments. Practical Anthropology, 1960, 7. P. 177-182.

16. WhatsApp [Электронный ресурс]. URL: https://www.whatsapp.com/ (дата обращения: 12.01.2015).


Review

Views: 685


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)