Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

MODULAR TECHNOLOGY AS A MEANS OF EFFECTIVE TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE AT THE ELEMENTARY LEVEL

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-4-66-74

Abstract

The aim of the research is to find out the effectiveness of module technology in teaching Russian to foreign military men at Elementary level. The development work was performed with two groups of foreign cadets. One of the groups studied the Russian language with the use of e-textbook based on the module technology. Due to the testing method and the statistical method the results were received that prove the use of module technology to develop foreign military men’s speech thinking (especially in listening comprehension and speaking) more effectively and forms the basis for developing the secondary cultural-linguistic personality at the Elementary level stage. The experience of using this educational technology described in the article can be of use for teachers of Russian as a foreign language, for developing teaching aids and in practical work at the lessons for foreign students as well.

About the Authors

E. N. Anokhina
Military University of the Ministry of Defense of the Russian Federation
Russian Federation


T. S. Pavlova
Military University of the Ministry of Defense of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Анисина Ю. В. Развитие профессионально ориентированного обучения русскому языку как иностранному в военных вузах России // Наука и Школа. 2019. № 3. С. 133-138.

2. Голованова Ю. В. Модульность в образовании: методики, сущность, технологии [Электронный ресурс] // Молодой ученый. 2013. № 12. URL: https:// moluch.ru/conf/ped/archive/59/8492 (дата обращения: 24.11.2019).

3. Красильникова Е. В. Организация обучения русскому языку иностранных военных специалистов в разноуровневых группах // Дополнительное профессиональное образование в условиях модернизации: материалы восьмой Всероссийской научно-практической интернет-конференции (с международным участием) / под науч. ред. М. В. Новикова. Ярославль, 2016. С. 27-29.

4. Краснопёрова Л. С., Токарева Т. Е. Лингводидактическая стратегия обучения русскому языку как иностранному на этапе довузовской подготовки. М., 2011. 129 с.

5. Кубегенова А. Д., Тажкуран А. Е., Имангалиева А. Н. Модульная технология обучения как средство повышения эффективности подготовки специалистов ИКТ [Электронный ресурс] // Педагогическое мастерство: Х Международная научная конференция, Москва, июнь 2017). URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/215/12204 (дата обращения: 10.11.2019).

6. Кудрявцева Т. В. Использование элементов модульной технологии при обучении иностранцев спрягаемым формам русского глагола // Вестник Тверского государственного технического университета. Серия: Науки об обществе и гуманитарные науки. 2015. Вып. 3. С. 137-140.

7. Методика обучения русскому языку как иностранному: учебное пособие для вузов / И. П. Лысакова, Г. М. Васильева, С. А. Вишняков и др.; под ред. И. П. Лысаковой. М., 2016. 320 с.

8. Русский язык (как иностранный): электронный учебник / Э. Н. Анохина, И. А. Антипова, Т. С. Павлова, О. Ю. Сидорова, И. В. Смирнова, А. А. Федоренко; под общ. ред. Т. Е. Токаревой. М.: Военный университет, 2018. 2 электрон. опт. диска (CD-ROM).

9. Санакулова З. А., Соибназарова М. Н. Модульное обучение как педагогическая технология [Электронный ресурс] // Педагогическое мастерство: Х Международная научная конференция, Москва, июнь 2017. URL: https:// moluch.ru/conf/ped/archive/215/12557 (дата обращения: 10.11.2019).

10. Токарева Т. Е. Русский язык. Основы речевой коммуникации: Технология обучения: учебно-методическое пособие. М., 2014. 232 с.

11. Щукин А. Н. Обучение речевому общению на русском языке как иностранном: учебно-методическое пособие для преподавателей русского языка как иностранного. 2-е изд., стереотип. М., 2015. 784 с.


Review

Views: 143


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)