Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SOCIAL HABILITATION SCHOOLCHILDREN WITH DISABILITIES

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2015-3-106-112

Abstract

The article presents the theoretical foundations of social habilitation of schoolchildren with disabilities. The notion of social habilitation is disclosed in a dialectical relationship with the concepts of rehabilitation, adaptation, integration and socialization of children and teenagers. The conditions of social habilitation of schoolchildren with disabilities are given: inclusive education, the use of modern information technologies, distance learning, research work, vocational guidance work in schools. The features of information culture of schoolchildren with disabilities and ways of its formation are studied.

About the Author

N. . Rachkovskaya
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Герасименко О.А., Дименштейн Р.П. Несколько слов к вопросу об интеграции [Электронный ресурс] URL: http://www.detisite.ru/experts/integration/ (дата обращения: 12.03.2015).

2. Нуртдинова З.Н. Состояние и перспективы работы по социальной реабилитации инвалидов в системе организаций БРО ВОИ [Электронный ресурс] URL: http://voi-ufa.narod.ru/doklad1.htm (дата обращения: 12.03.2015).

3. Пролетарский А.В., Неусыпин К.А. Особенности использования современных информационных технологий в образовании // European Social Science Journal. 2014. № 1-1 (40). С. 63-65.

4. Рачковская Н.А., Фадеева О.М. Исследовательская деятельность как фактор социальной абилитации // Научный взгляд. Труды международной научнопрактической конференции. М., 2015. С. 119-123.

5. Салахов Р.Ф. Ведущие принципы социокультурной адаптации детей-инвалидов в интегративном образовательном пространстве детской школы искусств // Вестник Татарского государственного гуманитарно-педагогического университета, 2010. № 4(22). С. 319-323.

6. Сморчкова В.П. Инновационные модели образования детей с ограниченными возможностями здоровья // Инновационная деятельность в образовании: Материалы IX Международной научно-практической конференции. Москва - Пушкино, Ярославль - Москва, 2015. С. 102-107.

7. Чепурышкин И.П. Моделирование абилитационно-воспитательного пространства специального (коррекционного) образовательного учреждения: автореф. дисс.. канд. пед. наук. Ижевск, 2006. 25 с.

8. Этюды абилитационной педагогики: из опыта работы «Школы Бороздина». Монографическое эссе / Под ред. Л.И. Боровикова. Новосибирск, 2000. 145 с.


Review

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)