Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

COMMUNICATIVE BASES OF PEDAGOGICAL COMMUNICATION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-4-52-58

Abstract

The purpose of the article is to reveal and identify the types of pedagogical communication, as well as to analyze the role of communication not only as a way of transmitting educational information, but also as a way of influencing students. The work reveals the process of personal and social impact of the teacher and students, based on the use of communication skills and skills of the teacher as the organizer of the educational process. Proposals have been formulated on the selection of speech tools for positive influence on students, allowing the teacher to enrich and diversify his communication capabilities and improve the skills of pedagogical communication.

About the Author

G. E. Sokolova
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Анисимова И. М. Магия общения. История и практика этикета. М., 2004. 480 с.

2. Ильин Е. Н. Искусство общения. М., 2011. 110 с.

3. Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении. Книга для учителя. М., 2016. 190 с.

4. Колесникова И. А. Коммуникативная деятельность педагога: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / под ред. В. А. Сластенина. М., 2007. 336 с.

5. Льюис Д. Тренинг эффективного общения. М., 2002. 224 с.

6. Максимова А. А. Основы педагогической коммуникации: учебное пособие. М., 2015. 165 с.

7. Милюк Н. М. Язык и культура. От теории к практике. М., 2017. 148 с.

8. Олешков М. Ю. Системное моделирование институционального дискурса (на материале устных дидактических текстов): автореф. дис. … докт. пед. наук. Нижний Тагил, 2007. 42 с.

9. Троянская С. Л. Педагогическая коммуникация. Методология, теория и практика. Ижевск, 2014. 148 с.

10. Шадриков В. Д. Психология деятельности и способности человека. М., 1996. 320 с.

11. Шелихова Н. И. Техника педагогического общения / под ред. М. Р. Гинзбурга. М., 2017. 128 с.


Review

Views: 115


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)