Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

USING INTERACTIVE METHODS IN IMPROVING COMMUNICATIVE COMPETENCE IN MONOLOGUE AND DIALOGUE SPEECH OF HIGH SCHOOL STUDENTS LEARNING THE STATE LANGUAGE OF THE RUSSIAN FEDERATION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2015-3-53-60

Abstract

The results of monitoring the knowledge of the state language of the Russian Federation, conducted in several subjects, show the need to improve high school students’ communicative competence in monologue and dialogue speech. The article offers various kinds of discussions ("Cross" and "Corners"), the use of which contributes to developing the skills of analysis, synthesis, evaluation, ability to communicate constructively, make better decisions, to articulate (orally and in writing) the standpoint and give arguments for it. The stages of each of the discussion forms and some specific features of a teacher’s activity are considered in detail.

About the Authors

P. . Ghasanova
Federal Institute of Education development
Russian Federation


T. . Buyskikh
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


References

1. Буйских Т.М., Задорожная Н.П. Путь к мастерству: пособ. для тренеров. Душанбе, 2003. 304 с.

2. Водина Н.С., Иванова А.Ю., Клюев В.С. Культура устной и письменной речи делового человека: справочник-практикум. М., 2006. 320 с.

3. Гасанова П.М., Буйских Т.М. Интерактивные методы формирования лингвистической компетенции при обучении русскому языку нерусских студентов-нефрологов // Известия МГТУ «МАМИ». 2013. № 1 (15). Т. 6. С. 165-170.

4. Загашев И.О., Заир-Бек С.И. Критическое мышление: технология развития. СПб., 2003. 284 с.

5. Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34-42.

6. Казарцева О.М., Вишнякова О.В. Письменная речь: учеб. пособ. для учащихся 10-11 классов и абитуриентов. М., 1998. 256 с.

7. Как развивать критическое мышление (опыт педагогической рефлексии): метод. пособ. / И.П. Валькова и др.; под ред. И.А. Низовской. Бишкек, 2005. 286 с.

8. Капитонова Т.И., Московкин Л.В. Методика обучения русскому языку как иностранному на этапе предвузовской подготовки. СПб., 2006. 272 с.

9. Лаврушина Е.В. Фразеология как компонент идиостиля И.С. Тургенева и проблема сохранения этого компонента в иноязычных переводах произведений писателя: дис.. канд. филол. наук. М., 1999. 209 с.

10. Ломоносов М.В. Российская грамматика: Полное собрание сочинений. Т. 7: Труды по филологии (1738-1755 гг.). М.-Л., 1952. 843 с.

11. Научно-методические материалы по предметам филологического блока общеобразовательных учреждений, функционирующих в условиях государственного двуязычия: пособ. для учителя / Под общ. ред. О.И. Артеменко. М., 2010. 360 с.

12. Пассов Е.И. Основы методики обучения иностранным языкам. М., 1977. 216 с.

13. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования [Электронный ресурс]. М., 2011. URL: www.edu.ru. (дата обращения: 15.06.2015) ISSN 2072-8395 ) Вестник МГОУ. Серия: Педагогика ( 2015 / № 3

14. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования [Электронный ресурс]. М., 2012. URL: www.edu.ru. (дата обращения: 15.06.2015).


Review

Views: 90


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)