Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PRACTICE-RELEVANT ORAL EXERCISES AT GEOMETRY LESSONS AS A FACTOR OF SENIORS' SELF-REALIZATION IN COMMUNICATIVE ACTIVITY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2015-3-46-52

Abstract

This article analyzes the concepts of "communicative activity", "self-actualization", "oral exercises". The main lines of the organization of oral work at the lessons of geometry, aimed at developing students’ need of self-realization in the process of communicative activities are considered. The classification of oral exercises is given which takes into account such factors as the teaching profile, the level (basic or advanced) of studying the subject, the type of teaching (independent work in a group or teacher and students collaboration) etc.

About the Author

A. . Vinogradova
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Андреева Г.М. Социальная психология. М., 1996. 384 с.

2. Батчаева П.А. Устные упражнения как одно из средств формирования математической культуры учащихся V-IX классов: дис. … канд. пед. наук. Карачаевск, 2010. 198 с.

3. Виноградова А.В. Устные упражнения по стереометрии. М., 2014. 130 с.

4. Жуков Ю.М., Петровская Л.А., Растянников П.В. Диагностика и развитие компетентности в общении. М., 1990. 104 с.

5. Липатникова И.Г. Устные упражнения в системе развивающего обучения математике в начальной школе: дис.. канд. пед. наук. Екатеринбург, 1999. 180 с.

6. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М., 1999. 350 с.

7. Маркушевич А.И. Об очередных задачах преподавания математики в школе // Математика в школе. 1962. № 2. С. 67-69.

8. Маслоу А. Мотивация и личность. / Пер. А.М. Татлыбаевой. СПб., 1999. 478 с.

9. Смирнова И.М., Смирнов В.А. Геометрические задачи с практическим содержанием. М., 2010. 136 с.

10. Смирнова И.М., Смирнов В.А. Устные упражнения по геометрии. 10-11 классы: Учеб. пособие для учащихся общеобразовательных учреждений. М., 2010. 223 с.

11. Фридман Л.М. Теоретические основы методики обучения математике. 3-е изд. М., 2009. 248 с.

12. Харламов И.Ф. Как активизировать учение школьников // Дидактические очерки. Минск, 1975. 208 с.


Review

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)