Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

NATURE AND CONTENT OF PEDAGOGICAL SUPPORT OF FORMING A COMPETITIVE PERSONALITY OF A FUTURE FISHING INDUSTRY TECHNOLOGIST EDUCATED AT A SECONDARY VOCATIONAL INSTITUTION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2015-4-131-138

Abstract

The article deals with the problem of pedagogical support of the process of students’ competitive personality formation within training at a secondary vocational institution, preparing future technologists for the fishing industry. The author examines the essence of pedagogical support from different scientific positions and concludes that the process of pedagogical support is one of teacher’s activities, including support, assistance, cooperation, collaboration, and communication, necessary for successful formation of a competitive personality. The author presents the analysis of the content of pedagogical support of forming a student’s competitive personality.

About the Author

A. . Khaydarova
Kamchatka State University named after Vitus Bering
Russian Federation


References

1. Акмеологическое сопровождение процесса становления карьеры студента вуза: монография. Саранск, 2012. 174 с.

2. Асмолов А.Г. Психология личности: учебник. М., 1990. 367 с.

3. Божович Л.И. Проблемы формирования личности. Москва - Воронеж, 1997. 341 с.

4. Газман О.С. Педагогика свободы: путь в гуманистическую цивилизацию XXI века // Новые ценности образования. М., 1996. Вып. 6. С. 24-36.

5. Здравомыслов А.Г., Ядов В.А. Отношение к труду и ценностные ориентации личности // Социология в СССР. М., 1968. Т. 2. 199 с.

6. Маралов В.Г. Основы самопознания и саморазвития. М., 2004. 256 с.

7. Мудрик А.В. Социальная педагогика. М., 2000. 200 с.

8. Пряжников Н.С. Методы активизации профессионального и личностного самоопределения. М., 1997. 217 с.

9. Романова Е.С. Психолого-педагогическое сопровождение процесса профессионализации студентов // Высшее образование в России. М., 2012. №8/9. С. 61-66.

10. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология человека: Введение в психологию субъективности. М., 1995. 384 с.

11. Сопровождение личностно-профессионального развития студентов в педагогическом вузе: научн.-метод. пособие. СПб., 2002. 158 с.

12. Социально-педагогическое сопровождение учащихся средних специальных учебных заведений: материалы Гор. науч.-метод. семинара для соц. педагогов (27 нояб. 2008 г.). Уфа, 2009. С. 67-72.

13. Тугаринов В.П. Марксистская философия и проблемы ценности. // Проблемы ценностей в философии / Под ред. А.Г. Харчева. М., 1966. С. 15-16.

14. Узнадзе Д.Н. Психологические исследования: монография. М., 1966. 150 с.

15. Фонарев А.Р. Психологические особенности личностного становления профессионала: монография. Москва -Воронеж, 2005. 260 с.

16. Якиманская И.С. Методология личностно ориентированного образования // Построение модели личностно ориентированной школы. М., 2001. С. 13-18.


Review

Views: 83


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)