Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ON LINGUODIDACTIC PECULIARITIES OF WORD FORMATION METADATA INCLUDED IN THE INSTRUCTIONAL RESOURSES FOR FOREIGN STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2015-4-116-123

Abstract

The article analyses the inclusion of Russian word formation metadata in the array of instructional resources for foreign students which is being implemented according to the Federal State Educational Standard of Higher Professional Education for the Basic Undergraduate Programmes. Using the authors’ textbook as an example, the paper considers word-formation exercises which facilitate lexical, grammatical, and syntactical difficulties in text comprehension and form the skills of morphological derivation and systematization of the derivatives, alleviating the development of speech and language proficiency for effective adaptation to a professional environment.

About the Authors

R. . Sabitova
Kazan National Research Technological University
Russian Federation


L. . Isayeva
Kazan National Research Technological University
Russian Federation


References

1. Иванова Т.М. Система принципов и приемы обучения лексико-грамматическим явлениям русского языка как иностранного на основном этапе изучения РКИ (на примере словообразования) // Гуманитарный вектор. Серия: Филология, востоковедение. 2012. № 4. С. 256-262.

2. Косова В.А. Словообразование в практическом курсе РКИ: реальность и возможности // Проблемы преподавания филологических дисциплин иностранным учащимся. 2012. Т. 2. № 2. С. 183-189.

3. Красильникова Л.В. Взаимосвязи словообразования с другими уровнями языковой системы в лингвометодическом аспекте // Stephanos. 2014. № 3. С. 10-20.

4. Красильникова Л.В. Уроки по русскому словообразованию для иностранных учащихся. М., 2001. 55 с.

5. Сабитова Р.Р., Исаева Л.Б. Подготовка учебников и учебных пособий для иностранных студентов по дисциплинам, предусмотренным ФГОС ВПО. Казань, 2014. 36 с.

6. Сабитова Р.Р., Исаева Л.Б. Сушка, обжиг, плавление в технологии тугоплавких неметаллических и силикатных материалов. Казань, 2015. 80 с.

7. Усачева О.Ю. Учебное аннотирование научных источников в контексте структуры коммуникативной компетенции: из опыта преподавания курса культуры речи // Вестник центра международного образования Московского государственного университета. Филология. Культурология. Педагогика. Методика. 2014. № 2. С. 53-57.


Review

Views: 66


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)