Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

INTELLECT DISORDERED STUDENT’S EDUCATIONAL COMPETENCY FORMATION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2015-4-71-77

Abstract

The article considers the pedagogical work on intellect disordered student’s educational competency formation according to the Federal State Educational Standard requirements for mentally retarded children. The brief summary of the mentioned pedagogical work’s stages such as directed, informative, process and effective (result) stages is described. The author specifies the pedagogical environments for the intellect disordered student’s educational competency formation in response to the special VIII type school.

About the Author

T. . Markova
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Дмитриев А.А. К вопросу моделирования профессиональных компетенций бакалавра специального (дефектологического) образования // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 3. С. 98-104.

2. Дмитриев А.А. Структурные характеристики социально-личностных компетенций детей с ограниченными возможностями здоровья как оценочные критерии качества специального образования // Специальное образование. 2014. № 3. С. 12-20.

3. Концепция Специального Федерального государственного образовательного стандарта для детей с ограниченными возможностями здоровья. М., 2013. 42 с.

4. Маркова Т.В., Шевырева Т.В., Костенкова Ю.А. Компетентностный подход в образовании учащихся с ограниченными возможностями здоровья // Наука и школа. 2014. № 1. С. 125-128.

5. Федеральный государственный образовательный стандарт для умственно отсталых обучающихся (проект) [Электронный ресурс]. URL: http://fgos-ovz.herztn.spb.ru/?page_id=134. (дата обращения: 01.05.2015).

6. Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» с изменениями и дополнениями, вступившими в силу 06.05.2014. СПб., 2014. 240 с.

7. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.

8. Шевырева Т.В., Маркова Т.В. Естествоведческие компетенции учащихся младших классов специальной (коррекционной) школы VIII вида // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2012. № 4. С. 102-107.

9. Маrkоvа Т.V. Using the Project Activity During the Formation of Natural Science Competence in Mentally Retarded Pupils // Young Scientist USA. Education. 2014. Р. 114-116.

10. Spencer L.M., Spencer S.M., Competence at work: models for superior performance. New York., 1993. 129 р.


Review

Views: 45


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)