Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN PEDAGOGICAL SCIENCE

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-4-22-29

Abstract

This article reflects the study of pedagogical micro-flow of publications on the environmental education of children of preschool age for the 2018th and 2019th years on the basis of the information-analytical database «Scientific Electronic Library». The relevance of studying the problem of environmental education of children in line with the modern state educational policy is reflected. Poly-spherical character of this direction is noted in the context of the meta-subject development of personality in the new conditions. A brief review of modern domestic literature on the problem is given. The methods of research are described - the method of bibliometrics and the method of webometry, with the help of which the scientometric analysis was carried out. The results of the study are disclosed and the conclusion is presented, that reflects the innovative vectors of the development of greening children in new socio-cultural informational conditions.

About the Author

A. L. Tretyakov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Комарова Т. С., Зацепина М. Б. Интеграция в воспитательно-образовательной работе детского сада. М., 2014. 160 с.

2. Крамаренко Н. С. Проблема самореализации в свете сетевой парадигмы развития личности // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2011. № 4. С. 40-45.

3. Мельников Т. Н., Потанина Л. Т. Поступок как высший уровень развития ценностно-смысловой сферы личности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2017. № 1. С. 21-28.

4. Москвина А. С. Основы организации процесса адаптации младших школьников к учебной деятельности средствами интегративного искусства // Педагогика искусства. 2010. № 2. С. 174-181.

5. Николаева С. Н., Рыжова Н. А. Экологическое образование для устойчивого развития. Анализ основополагающих нормативных документов // Дошкольное воспитание. 2018. № 1. С. 4-12.

6. Новикова Г. П., Афанасьева Т. П. Модернизация механизмов инновационной деятельности дошкольных образовательных организаций: монография. Ярославль, М., 2016. 388 с.

7. Современные информационно-коммуникационные технологии в дошкольной образовательной организации: учеб.-метод. пособие / Т. Н. Мельников, Р. М. Солдатенков, Л. Т. Потанина, Е. А. Киселева, И. В. Солдатенкова, А. В. Федорова. М., 2015. 138 с.

8. Экологическое образование детей дошкольного возраста: учеб.-метод. пособие / А. Л. Третьяков, Т. Н. Мельников, А. С. Москвина, И. И. Комарова. М., 2018. 80 с.


Review

Views: 109


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)