Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

TECHNOLOGY OF EDUCATIONAL COMMUNICATION AND ITS ROLE IN PROFESSIONAL FIELD (ON THE EXAMPLE OF TEACHING METHODS OF RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE)

Abstract

The article accentuates on the latest trends in forming professional skills of teaching Russian as a foreign language. Aspects of professional training of future teachers are considered. Particular of the elements of professional competences of teaching Russian as a foreign language are presented, which may be reflected in a teacher’s portfolio. The author analyzed speech as a component of professional training. It was noted that for professional teachers’ speech practice there are key principles: pithiness and communicative significance; focus on speech training in the process of interconnected teaching different kinds of speech activity; focus on communication with foreign students.

About the Author

E. . Tarasova
Moscow State University of Fine Chemical Technologies, named after M.V. Lomonosov
Russian Federation


References

1. Балыхина Т.М. Структура и содержание российского филологического образования: Методические проблемы обучения русскому языку. - М., 2000. -399 с.

2. Безукладников К.Э. Профессиональный портфолио как средство формирования профессиональной компетенции будущего учителя// Иностранные языки в школе, 2008. - № 8. - С. 66-71.

3. Бойко Н.Ю. Преподаватель русского языка как иностранного в системе курсового обучения: автореферат дис.. канд. пед. наук. - М., 2004. - 29 с.

4. Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранному языку. Пособие для учителя. - М.: АРКТИ - Глосса, 2000. - 165 с.

5. Искандарова О.Ю. Проблемно-коммуникативный подход как фактор активизации познавательной деятельности студентов (на материале изучения иностранного языка): дис. канд. пед. наук. - Уфа, 1997. - 197 с.

6. Карпов А.С. Развитие умений педагогического общения у будущих учителей иностранного языка в процессе само- и взаимообучения: дис.. канд. пед. наук. - М., 1984. - 289 с.

7. Коренева А.В. Профессионально оринатированное обучение речевой деятельности студентов-нефилологов на основе междисциплинарной интеграции в курсе «Русский язык и культура речи»: дис.. докт. пед. наук. - Орел, 2010. - 596 с.

8. Костомаров В.Т., Митрофанова О.Д. Методическое руководство для преподавателей русского языка иностранцам. - М., 1973.

9. Кульгавюк В.В. Овладение профессионально ориентированной разговорной речью [Электронный ресурс]. Режим доступа: www.t21.rgups.ru/archive/doc 2011/2/15.doc.

10. Мазо М.В. Педагогическая технология формирования коммуникативной компетенции у студентов (на материале изучения иностранного языка): дис. канд. пед. наук. - Саратов, 2000. - 198 с.

11. Молчановский В.В. Состав и содержание профессионально-деятельностной компетенции преподавателя русского языка как иностранного: дис. докт. пед. наук. - М., 1999. - 318 с.

12. Оганесянц Н.А. Электронный портфель учителя иностранного языка: рефлексивный анализ профессионального роста // Иностранные языки в школе, 2007, № 6. - С. 9-12.

13. Рамсина Т.А., Полидва М.А. Коммуникативные упражнения. М.: Русский язык, 1989. - 181 с.

14. Щукин А. Методы обучения в истории преподавания русского языка как иностранного (теория и практика) // Foreign Language Teaching. 2013. - V. 40. № 1. - С. 116.


Review

Views: 61


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)