Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DEVELOPMENT OF THE PRINCIPLE OF AUTONOMY AND ITS IMPORTANCE FOR MODERN HIGHER LINGUISTIC EDUCATION

Abstract

The article analyses the sources and the process of forming of the modern student’s autonomy principle with the object of defining its significance and its interpretation for Higher Linguistic Education. The analysis of the Russian scientists’ works on «autonomous personality» formation as one of the educational objectives is given. The author shows the difference between the principle of self-independence and the autonomy principle, differentiating the ranges of their activity. The updating of the essence of the autonomy principle makes possible to interpret it both as a didactic and as a methodic principle, which is particularly important in mastering a foreign language.

About the Author

S. . Dudushkina
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Бабанский Ю.К. Проблемы повышения эффективности педагогических исследований. - М. - 1982. - 192 с.

2. Блонский П.П. Избранные педагогические произведения. - М. - 1961. - 695 с.

3. Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика : учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. - 6-е изд., стер. -М., 2009. - 336 с.

4. Ганелин Ш.И. Дидактический принцип сознательности. - М. - 1961. - 124 с.

5. Коряковцева Н.Ф. Теория обучения иностранным языкам: продуктивные образовательные технологии : учеб. пособие для студ. лингв. фак. высш. учеб. заведений. - М., 2010. - 192 с.

6. Ляховицкий М.В. Методика преподавания иностранных языков : учеб. пособие для филол. фак. вузов. - М., 1981. -159 с.

7. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность / Под ред. А.А. Миролюбова. - Обнинск, 2010. - 464 с.

8. Морозова Е.А. Проблема развития познавательных интересов обучаемых в педагогических теориях П.Ф. Каптерева и В.П. Вахтерова : Монография. -Смоленск, 2007. - 104 с.

9. Скаткин М.Н. Руководство самообразованием школьников: Из опыта работы / А.К. Громцева, А.Ф. Карпова, Б.Ф. Райский и др.; ред.-сост. Б.Ф. Райский, М.Н. Скаткин. - М. 1983. - 143 с.

10. Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам: продвинутый курс: пособие для студентов пед. вузов и учителей. - М., 2008. - 272 с.

11. Федотова И.Б. Принципы историкопедагогического исследования в трудах П.Ф. Каптерева // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. - 2008. - № 3. - С. 286-290.


Review

Views: 103


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)