Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

COMPETENCE-BASED APPROACH TO PROFESSIONALLY-FOCUSED FOREIGN LANGUAGE TEACHING OF INTERNATIONAL LAW STUDENTS IN THE CONTEXT OF THE THIRD GENERATION OF THE RUSSIAN FEDERAL EDUCATIONAL STANDARDS OF HIGHER PROFESSIONAL TRAINING

Abstract

The article analyses the implementation of competency approach to professionally-focused foreign language teaching of international law students in the context of the new Russian Federal Educational Standards of Higher Professional Training. The article specifies the contents of general cultural and professional competencies and justifies the necessity of classifying foreign communicative competency of international law students as their professional competency. The article also provides structural analysis of professionally-focused communicative competency, which has considerable practical importance in language teaching as it ensures more accurate definition of teaching objectives, more precise assessment of learners’ language level and more objective control over educational results within the framework of competency and intercultural approaches.

About the Author

K. . Strekalova
Russian Academy of Foreign Trade
Russian Federation


References

1. Гальскова Н.Д, Гез H.H. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика: Учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. М., 2009. 336 с

2. Евдокимова М.Г. Профессионально ориентированное обучение иностранным языкам в неязыковом вузе как система // Иностранный язык как компонент профессиональной подготовки в неязыковом вузе // Вестник Моск. гос. лингвст. ун-та. М., 2013. Вып. 12 (672). С. 49-58.

3. Зимняя И.А. Компетенция и компетентность в контексте компетентностного подхода в образовании // Иностранные языки в школе. 2012. № 6. С. 6-16

4. Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учебник для вузов. 2-е изд., доп., испр. и перераб. М., 1999. 272 с.

5. Киктева К.С. Методика формирования иноязычных межкультурных умений письменной речи юристов (неязыковой вуз, английский язык): дис.. канд. пед. наук. М., 2009. 263 с.

6. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: Изучение, обучение, оценка (русская версия). М., 2005. 247 с.

7. Перфилова Г.В. Компетентностный подход и его реализация в современном образовательном контексте // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия: Лингводидактика. М., 2008. Выпуск 546. С. 18 - 29.

8. Указ Президента Российской Федерации от 26 мая 2009 г. № 599 «О мерах по совершенствованию высшего юридического образования в Российской Федерации» // Российская газета. 2009. 29 мая

9. Халеева И.И. Интеркультура третье измерение межкультурного взаимодействия? (из опыта подготовки переводчиков) // Актуальные проблемы межкультурной коммуникации: Сб. науч. трудов. Вып. 444. М., 1999. С. 5-11.

10. Хомякова Н.П. Формирование специальной иноязычной коммуникативной компетентности юристов-международников в условиях контекстного обучения: монография. М., 2008. 272 с.

11. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.

12. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 030900 «Юриспруденция» (квалификация (степень) «бакалавр»). М., 2011. 19 с.


Review

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)