Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

INTRODUCING THE TECHNOLOGY OF ASSESSING COMMUNICATIVE COMPETENCES OF STUDENTS-FUTURE TEACHERS INTO EDUCATIONAL PROCESS

Abstract

The article presents the results of an experimental-searching work on assessing communicative competences of students of a pedagogical speciality. The study identified the following composition of communicative competences: willingness to create students’ own communicative and purposeful interpretation of a text; willingness to dialogic interaction; willingness to constructively interact with the rest of the group; willingness to create their own communicative and purposeful written text. As a diagnostic tool the author mentions the technology of assessing communicative competences which help determine the level of mastery of these competencies. The technology has been tested for compliance with the holistic diagnostic tools.

About the Author

A. . Ignatenko
Russian State Professional Pedagogic University
Russian Federation


References

1. Звонников В.И. Инновационные методы оценки учебных достижений студентов // Высшее образование сегодня. 2006. № 5. С. 12-17.

2. Красильникова В.А. Технологии оценки качества обучения. М., 2003. 46 с.

3. Селевко Г.К. Педагогические технологии на основе дидактического и методического усовершенствования УВП. М., 2005. 288 с.

4. Татур Ю.Г. Как повысить объективность измерения и оценки результатов образования // Высшее образование в России. 2010. № 5. С. 22-31.

5. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 051000 Профессиональное обучение (по отраслям) (квалификация (степень) «Бакалавр») утв. приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 22 декабря 2009 г. № 781 [Электронный ресурс]. URL: www.edu.ru (дата обращения: 25.03.2014)

6. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 050100 Педагогическое образование (квалификация (степень) «Бакалавр») утв. приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 января 2011 г. № 46 [Электронный ресурс]. URL: www.edu.ru (дата обращения: 25.03.2014)

7. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 050400 Психолого-педагогическое образование утв. приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 22 марта 2010 г. № 200 [Электронный ресурс]. URL: www.edu.ru. (дата обращения: 25.03.2014)

8. Эрганова Н.Е. Введение в технологии профессионального обучения: практико-ориентированная монография. Екатеринбург, 2009. 152 с.


Review

Views: 72


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)