Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

MODERNIZATION OF VOCATIONAL EDUCATION SYSTEM AT TEACHER TRAINING COLLEGE

Abstract

The article considers the multi-faceted experience of scientific and practical activities implemented in Teacher Training College №7 «Maroseyka». Due to the implementation of Federal state educational standards of vocational education, the college in question boldly entered into the process of innovative training. Teachers of the college have analyzed the requirements of the Standard, compared them with the needs of employers, as well as with the practical experience of the graduates working in the speciality. The article analyses the competences being formed and presents the peculiarities of the process of educational programs formation. The author touches upon the questions of integration of educational institutions of different levels, as well of the enterprises where the college graduates work. Special interest presents the college activities on developing the passports of specialties and innovative pedagogical clusters.

About the Author

G. . Kapustina
Pedagogical College №7 № 7«Maroseica»
Russian Federation


References

1. Байденко В.И., Джерри ван Зантворт. Модернизация профессионального образования: современный этап. Европейский фонд образования. - М., 2003. - 292 с.

2. Байденко В.И. Компетенции в профессиональном образовании (к освоению компетентностного подхода) // Высшее образование в России. - 2004. - № 11. - С. 3-13.

3. Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе // Педагогика. - 2003. - № 10. - С. 8-14.

4. Зимняя И.А. Ключевые компетенции — новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. - 2003. - № 5. - С. 34-42.

5. Зимняя И.А. Компетентностный подход в образовании (методолого-теоретический аспект) // Проблемы качества образования: Материалы XIV Всероссийского совещания. - Кн. 2. - М., 2004. - С. 5-26.

6. Зимняя И.А. Социально-профессиональная компетентность как целостный результат профессионального образования (идеализированная модель) // Проблемы качества образования. - Кн. 2. - М.; Уфа, 2005. - С. 10-19.

7. Олейникова О.Н., Муравьева А.А. Профессиональные стандарты: принципы формирования, назначение и структура: методич. пособие. - М., 2011. - 100 с.

8. Симонов В.П. Компетентностный подход в повышении квалификации преподавателей высшей и средней школы // Повышение квалификации и подготовка кадров в образовании. - Вып. 3. - М., 2012. - № 3. - С. 3-21.

9. Татур Ю.Г. Компетентность в структуре модели качества подготовки специалиста // Высшее образование сегодня. - 2004. - № 3. - C. 20-26.

10. Фролов Ю.В., Махотин Д.А. Компетентностная модель как основа оценки качества подготовки специалистов // Высшее образование сегодня. -2004. - № 8. - C. 34-41.

11. Хуторской А.В. Дидактическая эвристика. Теория и технология креативного обучения. - Гл. III, § 5: Ключевые компетенции. - М., 2003. - 416 с.

12. Шадриков В.Д. Новая модель специалиста: инновационная подготовка и компетентностный подход // Высшее образование сегодня. - 2004. -№ 8. - C. 26-31.


Review

Views: 100


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)