Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE USE OF MUSIC-FOLK TRADITIONS IN THE FORMATION OF A PRESCHOOLER’S PERSONALITY WITH MENTAL RETARDATION

Abstract

The article deals with the problem of using folk music for personality formation of preschool children with mental retardation. The specifics of correction and educational work in engaging this category of children to the traditional folk culture in preschool education is described. The main directions of the formation of the personality of preschool children with mental retardation are based on folk traditions. The examples of the interaction of all participants of educational and educational process of this problem - children, teachers and parents - are examined.

About the Author

Z. . Sirotkina
Sholokhov Moscow State Humanitarian University
Russian Federation


References

1. Артёмкина Т.Е. Формирование коммуникативных навыков у младших школьников средствами фольклора // Вестник Московского государственного областного университета. - Серия «Педагогика». - 2012. - № 1. - С. 21-25.

2. Боронина Е.Г. Оберег: Комплексное изучение музыкального фольклора в детском саду // Фольклор - музыка - театр / под ред. С.И. Мерзлякова. - М., 2003. - С. 148-152.

3. Боронина Е.Г. Музыкальный фольклор как средство приобщения детей к традиционной народной культуре: дис.. канд. пед. наук. - М., 2007. - 201 с.

4. Дмитриева Е.Е. Коммуникативное развитие детей с легкими формами психического недоразвития на ранних этапах онтогенеза: монография / Е.Е. Дмитриева. - Н. Новгород, 2004. - 258 с.

5. Медведева Е.А., Левченко И.Ю., Комиссарова Л.Н., Добровольская Т.А. Артпедагогика и арт-терапия в специальном образовании: учеб. для студентов сред. и высш. пед. учеб. заведений. - М., 2001. - 246 с.

6. Медведева Е.А. Формирование личности ребенка с проблемами психического развития средствами искусства в артпедагогическом и арттерапевтическом пространстве. - М., 2009. - 269 с.

7. Новицкая М.Ю., Райкова И.Н. Детский фольклор и мир детства // Детский фольклор (Библиотека русского фольклора. Т. 13). Сост., вступ. ст., подг. текстов и комментарии М.Ю. Новицкой и И.Н. Райковой. - М., 2002. - С. 5-53.

8. Ульенкова УВ. Шестилетние дети с задержкой психического развития. - М. 1990. - 184 с.

9. Шутова Н.В. Интегрированное психическое развитие проблемных детей старшего дошкольного возраста средствами музыкального воздействия: Монография. - М.; Н. Новгород, 2008. - 225 с.


Review

Views: 66


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)