Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE STATUS OF STUDENTS’ READINESS TO DETERMINE THE SYSTEMATIC AFFILIATION OF THE OBJECTS WHEN STUDYING BIOLOGY AT SCHOOL

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-3-102-109

Abstract

The purpose of the article is to clarify the reasons for the lack of students’ readiness to determine the systematic affiliation of biological objects. Besides, the directions of its development in the process of subject training are determined. With the help of a specially developed questionnaire, the authors obtained empirical material on the state of knowledge of seventh-graders in relation to the concepts of systematic series (systematization, taxonomy, classification) and the ability to distribute biological objects by taxa. Methods of analysis, interpretation, comparison and generalization are used for data processing. It is empirically proved that seventh-graders have insufficient knowledge about the content of the concepts of systematic series and poorly formed ability to determine the systematic affiliation of biological objects. Theoretical and practical significance lies in the generalized representation of a sufficient array of empirical data on the state of students’ readiness to analyze systematic material in the study of biology in the seventh grade and the formulation of proposals to improve the quality of subject training in this direction.

About the Authors

M. A. Yakunchev
Mordovian State University named after M. E. Evseviev
Russian Federation


A. D. Andreevа
Mordovian State University named after M. E. Evseviev
Russian Federation


N. G. Semenova
Mordovian State University named after M. E. Evseviev
Russian Federation


References

1. Бруновт Е. П., Бровкина Е. Т. Формирование приемов умственной деятельности учащихся: на материале учебного предмета биологии (методическое исследование). М., 1981. 72 с.

2. Зверев И. Д. Проблемы методики обучения биологии в средней школе. М., 1978. 320 с.

3. Калинова Г. С., Петросова Р. А., Рохлов В. С. Методические рекомендации для учителей, подготовленные на основе анализа типичных ошибок участников ЕГЭ 2016 года по биологии. М., Федеральный институт педагогических измерений. 2016. 32 с.

4. Комиссаров Б. Д. Методологические проблемы школьного биологичеcкого образования. М., 1991. 160 с.

5. Любищев А. А. Проблемы систематики // Проблемы эволюции. Т. 1. Новосибирск, 1968. С. 7-29.

6. Пономарева И. Н., Роговая О. Г. Соломин В. П. Методика обучения биологии. М., 2012. 368 с.

7. Рохлов В. С., Петросова Р. А., Мазяркина Т. В. Методические рекомендации для учителей, подготовленные на основе анализа типичных ошибок участников ЕГЭ 2017 года по биологии. М., Федеральный институт педагогических измерений, 2017. 24 с.

8. Рохлов В. С. Петросова Р. А., Мазяркина Т. В. Методические рекомендации для учителей, подготовленные на основе анализа типичных ошибок участников ЕГЭ 2018 года по биологии. М., Федеральный институт педагогических измерений, 2018. 22 с.

9. Смекалова Т. Н. Метод дифференциальной систематики - основной метод систематики культурных растений // Ботаника в современном мире: труды XIV Съезда Русского ботанического общества и конференции, Махачкала, Дагестанский государственный университет. 2018. С. 385-388.

10. Якунчев М. А. Методика преподавания биологии: учебник для студ. высш. учеб. заведений. 2-е изд., перераб. и доп. М., 2014. 333 с.


Review

Views: 67


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)