Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PROJECTING AND MODELLING OF INCREASING A SOCIAL WORKER'S PROFESSIONAL COMPETENCE IN THE SYSTEM OF SOCIAL SERVICING OF POPULATION

Abstract

The article actualizes the problem of projecting the model of productive training with the purpose of increasing a social worker’s professional competence of in the territorial network of social services in the region. The author describes the role of methodological approaches, having interdisciplinary character; as well as of the indirect method, and the functional help. It is stated that they all form a conceptual basis of projecting the practice of social actions. The results of initial diagnostics of a social worker’s professional aptitude are substantiated. The author reveals the main conditions and defines the problems of developing a social worker’s professional competence as a main criterion of the quality indicators of social servicing performed at the world level.

About the Author

S. . Saltseva
Orenburg State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Бочарова В.Г. Профессиональная социальная работа: личностно ориентированный подход. -М., 2006. - 368 с.

2. Галкина Т.Э. Персонифицированный подход в системе дополнительного профессионального образования специалистов социальной сферы: монография. - М., 2011. - 348 с.

3. Зотова Н.К. Педагогическое проектирование образовательных систем в постдипломном образовании: автореф. дис.. д-ра пед. наук. - Оренбург, 2005. - 40 с.

4. Иванищева Н.А., Сальцева С.В. Социально-андрагогическая парадигма высшего образования: архитектоника и технология актуализации. -Екатеринбург, 2011. - 232 с.

5. Касьяненко Г.В. Проектирование, прогнозирование и моделирование в социальной работе. -М., 2005. - 416 с.

6. Курбатов В.И. Социальное проектирование: учеб. пособие. - Ростов н/Д, 2007. - 416 с.

7. Лаврененко И.М. Проблемы профессионального совершенствования подготовки социальных работников. - М., 2006. - 280 с.

8. Макареня А.А., Суртаева Н.Н. Образование взрослых как фактор развития социокультурного развития региона: монография по вопросам модернизации системы образования взрослых. - СПб., 2005. - 116 с.

9. Мардахаев Л.В. Основы социально-педагогической технологии. - М., 2011. - 92 с.

10. Практическая андрагогика. Кн. 5. Открытое образование взрослых: монография / А.Е. Марон, Л.Ю. Монахова и др.; под ред. А.Е. Марона. -СПб., 2012. - 400 с.

11. Мороз М.В. Профессиональное становление социального работника: автореф. дис.. д-ра психол. наук. - Тверь, 2007. - 38 с.

12. Пак Л.Г. Субъектно-развивающая социализация студента вуза: теоретико-методологические основания. - М., 2010. - 180 с.

13. Панкова Т.А. Социально-педагогический подход в конструировании школьного образования: Монография. - М., 2004. - 240 с.

14. Розин В.М. Образование в условиях модернизации и неопределенности. - М., 2013. - 80 с.

15. Сальцева С.В, Жданова С.Н. Социум и школьник: методология педагогического исследования взаимодействия: монография. - М., 2010. - 170 с.

16. Социальная педагогика: генезис научного исследования понятий, идей, проблематики. Монография / под науч. ред. С.В. Сальцевой. - Оренбург, 2010. - 340 с.


Review

Views: 79


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)