Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ON THE CONTENT OF STORYLINE PROBLEMS IN SCHOOL TEXTBOOKSIN MATHEMATICS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-3-17-33

Abstract

The aim of the article is the analysis of the situation with the problems of storyline problems in educational practice. The authors study the theoretical basis for the use of storyline problems at school. The analysis of some modern school textbooks is performed to find out the kinds of storyline problems presented there. The research enables to conclude that storyline problems, especially economic ones, have become the object of modern teachers’ methodical work but pedagogical problems have little importance in the widespread system of education. To improve the situation it is useful to make up special Supplements for the textbooks. Various modifications of the texts of the problems with preservation of mathematical structure are offered to increase the share of pedagogical problems, in particular, with historical-cultural, and fiction-poetic content. Such tasks may be created by the learners themselves. The authors managed to introduce their own versions of the notion of storyline problem, plot and content of the storyline problem, as well as to renovate the problematics of storyline problem usage.

About the Authors

I. V. Ptitsyna
Moscow Region State University
Russian Federation


E. V. Ptitsyna
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


T. A. Dronova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Арнольд И. В. Принципы отбора и составления арифметических задач. М., 2008. 45 с.

2. Беляев М. М., Беляев С. М. Сборник задач противоалкогольного содержания. М., 1914. 47 с.

3. Бердяев Н. А. О назначении человека: опыт парадоксальной этики. М., Берлин, 2016. 475 с.

4. Боно Э. Латеральное мышление. СПб, 1997. 320 с.

5. Большая советская энциклопедия [Электронный ресурс]. URL: https://bse.slovaronline.com (дата обращения: 22.06.2019).

6. Брушлинский А. В. Субъект: мышление, учение, воображение. М., Воронеж, 1996. 392 с.

7. Блох А. Я. Курс алгебры средней школы: методические рекомендации для слушателей ФПК. М., 1985. 85 с.

8. Галимьянов Д., Кутявин Д. Сборник математических задач с историческим и краеведческим содержанием «Этих дней не смолкнет слава» / под рук. О. Н. Хайржановой [Электронный ресурс]. URL: https://nsportal.ru/ap/library/drugoe/2015/03/18/sbornik-matematicheskih-zadach-s-istoricheskim-i-kraevedcheskim (дата обращения: 06.03.2019).

9. Дорофеев Г. В. и др. Алгебра. 7 класс: учеб. для общеобразоват. организаций. М., 2018. 287 с.

10. Дорофеев Г. В. и др. Алгебра. 8 класс: учеб. для общеобразоват. организаций. М., 2018. 320 с.

11. Дорофеев Г. В. Проверка решений текстовых задач // Математика в школе. 1974. № 5. С. 37-45.

12. Жунисбекова Ж. А. Сущность понятий «экономическое воспитание» и «экономическая воспитанность» // Международный журнал экспериментального образования. 2016. № 6. Часть 2. С. 206-210.

13. Киселев А.П. Систематический курс арифметики. М., 2019. 152 с.

14. Колягин Ю. М., Ткачева М. В., Федорова Н. Е. и др. Алгебра. 7 класс: учеб. для общеобразоват. организаций. М., 2018. 319 с.

15. Лавров П. Л. Сочинения. Т. 3 / Под ред. В. Я. Баркалова; сост. В. Я. Баркалов; подг. текстов: В. Я. Баркалов при участии К. С. Никулина, А. В. Походня и др. Барнаул, 2017. 437 с.

16. Лихачев Д. С. Письма о добром. СПб., 2018. 160 с.

17. Лысенкер Л. Ш., Лысенкер Э. М. Прикладные математические задачи для основной и старшей школы. М., 2017. 64 с.

18. Макарычев Ю. Н., Миндюк Н. Г., Нешков К. И., Суворова С. Б. Алгебра. 7 класс: учеб. для общеобразоват. организаций. М., 2019. 256 с.

19. Мордкович А. Г., Семенов П. В., Александрова Л. А., Мардахаева Е. Л. Алгебра. 7 класс: учеб. для общеобразоват. организаций. М., 2018. 368 с.

20. Муравин Г. К., Муравин К. С., Муравина О. В. Алгебра. 7 класс: учеб. для общеобразоват. организаций. М., 2018. 288 с.

21. Муратова Э. А., Салаватова С. С. Задачи с экологическим содержанием на уроках математики Муратова Э. А. [Электронный ресурс] // Студенческий научный форум - 2016: VII Международная студенческая конференция. URL: https://scienceforum.ru/2016/article/2016027165/comments (дата обращения: 01.05.2019).

22. Николаев А. И. Основы литературоведения: учебное пособие для студентов филологических специальностей. Иваново, 2011. 255 с.

23. Никольский С. М. и др. Алгебра. 7 класс: учеб. для общеобразоват. организаций / С. М. Никольский, М. К. Потапов, Н.Н. Решетников, А.В. Шевкин. М., 2019. 287 с.

24. Перли Б. С., Перли С. С. Страницы русской истории на уроках математики: Нетрадиционный задачник для 5-6 классов. М., 1994. 288 с.

25. Перли Б. С., Перли С. С. Усадьбы и монастыри Москвы на уроках математики: Нетрадиционный задачник по геометрии и алгебре для учеников VII класса. М., 2003. 294 с.

26. Методика обучения математике: в 2 ч. Ч. 2: учебник для академического бакалавриата / под ред. Н. С. Подходовой, В. И. Снегуровой. М., 2017. 299 с.

27. Поспелов Г. Н. и др. Введение в литературоведение: учеб. для филол. спец. ун-тов / под ред. Г. Н. Поспелова. М., 1988. 528 с.

28. Саранцев Г. И. Гуманитаризация и гуманизация школьного математического образования // Педагогика. 1999. № 4. С. 39-45.

29. Фридман Л. М. Сюжетные задачи по математике. История, теория, методика: учеб. пособие для учителей и студентов педвузов и колледжей. М., 2002. 204 с.

30. Хализев В. Е. Теория литературы: учебник для студ. учреждений высш. проф. образования. М., 2013. 432 с.

31. Холодная М. А., Гельфман Э. Г. Развивающие учебные тексты как средство интеллектуального воспитания учащихся. М., 2016. 200 с.

32. Шарова О. П. Сюжетные задачи в обучении математике // Ярославский педагогический вестник. 2005. № 2. С. 120-126.

33. Шелехова Л. В. Сюжетные задачи по математике. Майкоп, 2007. 174 с.


Review

Views: 122


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)