Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ENGINEERING AND TECHNICAL STEM-GAME "INDUSTRY 4.0 ANDTHE EXPLORATION OF THE NEAR SPACE" AS A MEANS OF POLYTECHNICAL EDUCATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-3-6-16

Abstract

The aim of the article is the development of the event as a means of polytechnic education of high school students which is stipulated by the active use of cyber-physical systems in the modern economy and in the space industry in particular. Training for high-tech industries should start from school. On the analysis of modern pedagogical technologies, STEM-game “Industry 4.0 and the exploration of the near space” has been developed and tested. The results of the analysis of reflexive data showed the effectiveness of the use of STEM technologies for polytechnic education. Despite the external complexity of the tasks, the game leads to the situation of success, which contributes to the development of students' interest in technical professions. The presented event can be used in the system of additional technical training and extracurricular work with high school students. The article is addressed to teachers of physics and computer science, to teachers of additional training.

About the Authors

G. A. Echmaeva
University of Tyumen
Russian Federation


E. N. Malysheva
University of Tyumen
Russian Federation


References

1. Беляков Г. П., Кочемаскин А. Н. Понятие и экономическая сущность научно-технологического развития // Проблемы современной экономики. 2014. № 1 (49). С. 38-41.

2. Большая советская энциклопедия: в 30 т. Т. 20 / гл. ред. А. М. Прохоров. 3-е изд. М., 1975. 608 с.

3. Галкина Ю. В., Кукарцев А. В. Кадры космической отрасли: проблемы и реальность [Электронный ресурс] // Актуальные проблемы авиации и космонавтики. 2014. № 10.

4. Ечмаева Г. А., Косолапова Н. М. Концепция организации центра инновационного творчества школьников в области информатики и кибернетики // Фундаментальные исследования. 2014. № 8-2. С. 459-463.

5. Ечмаева Г. А., Малышева Е. Н. Теоретический аспект формирования инженерного мышления школьников // Теория, практика и перспективы развития современной школы: коллективная монография / отв. ред. А. Ю. Нагорнова. Ульяновск, 2017. С. 173-182.

6. Инженер XXI века: конвергенция личностных, профессиональных и социально значимых компетенций в ситуации принятия решения / Е. А. Евстифеева, С. В. Рассадин, С. И. Филиппченкова, С. В. Иванов // Власть. 2014. № 9. С. 32-36.

7. Инновационные процессы в современном образовании: монография / под ред. Т. Н. Леван. Новосибирск, 2013. 142 с.

8. Новиков Н. И., Сычевая С. С. Инжиниринг - как важнейшая составляющая экономического развития // Наука и образование. Белово, 2015. С. 387-390.

9. Репин А. О. Актуальность STEM-образования в России как приоритетного направления государственной политики [Электронный ресурс] // Научная Идея. 2017. № 1.

10. Анализ опыта США и Великобритании в развитии STEM-образования / А. И. Рудской, А. И. Боровков, П. И. Романов, К. Н. Киселёва // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского политехнического университета Петра Великого. Естественные и инженерные науки. 2017. Т. 23. № 2. С. 7-16.

11. Хижнякова Л. С. Системно-деятельностный подход в обучении физике // Системно-деятельностный подход в обучении физике в условиях реализации образовательных стандартов: доклады научно-практической конференции. М., 2012. С. 3-8.

12. Чемеков В. Н., Крылов Д. А. STEM - новый подход к инженерному образованию // Вестник Марийского государственного университета. 2015. № 5 (20). С. 59-65.


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)