Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

CHANGE OF THE CONCEPT OF EDUCATION IN SCHOOLS OF MODERN RUSSIA

Abstract

The article compares two concepts of schoolchildren's education within the recent 20 years of Russia's modern history. One of them appeared in the 90s and became known as "humanistic pedagogy." According to this approach the aim of education is to develop a free self-determination of a person. That should provide all the necessary support to students by special educational support services. In the 2000s the education was to be based on the national values. This change indicates a partial renunciation of humanistic and democratic values in the upbringing of children. The author shows the main advantages and disadvantages of both of the concepts mentioned. While comparing the author takes into consideration all the political, social and cultural changes which took place in Russia within the period mentioned

About the Author

В. Воронов
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Бондаревская Е.В. Основные подходы к совершенствованию современного воспитания (личностно ориентированное воспитание) // Стратегия воспитания в образовательной системе России: подходы и проблемы / под ред. И.А. Зимней. - М., 2004. - С. 131-140.

2. Бондаревская Е.В., Кульневич С.В. Аксиологический (ценностный) план рассмотрения парадигм воспитания и обучения // Стратегия воспитания в образовательной системе России: подходы и проблемы / под ред. И.А. Зимней. - М., 2004. - С. 27-35.

3. Веселова В.В. Билет в будущее. - М., 1990. - 80 с.

4. Газман О.С. Неклассическая педагогика: от авторитарной педагогики к педагогике свободы. - М., 2002. - 258 с.

5. Данилюк А.Я., Кондаков А.М., Тишков В.А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. - М., 2011.- 23 с.

6. Концепция федеральных государственных образовательных стандартов общего образования: проект / Рос. акад. образования; под ред. А.М. Кондакова, А.А. Кузнецова. - М., 2008. - 36 с.

7. Корнетов Г.Б. Парадигма педагогики поддержки в воспитании // Стратегия воспитания в образовательной системе России / под ред. И.А. Зимней. - М., 2004. - С. 103-110.


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)