THE CONCEPT OF SOCIAL AND PERSONAL DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN: APPROACHES TO THE DEFINITION OF THE CONCEPT
Abstract
The author comes to the conclusion that communication with parents plays the most important role in social and personal development of preschool children. Moreover, their cardinal socialization happens inside the family. Educational institutions reflect the connections with the whole social environment at the same extent as the family does. That is why the process of social education provides steady interrelations between schoolchildren and the environment.
References
1. Абдынасырова А.Т. Национальные традиции как фактор социализации личности: Дис. ...канд. филос. наук. - М., 1989. - 163 с.
2. Андреенкова Н.В. Социализация личности в период начала трудовой деятельности: Дис. ...канд. филос. наук. - М., 1971. - 312 с.
3. Андреенкова Н.В. Основные направления социологических исследований. - М., 1985. - 57 с.
4. Андреева Г.М. Социальная психология. - М., 1994. - 324 с.
5. Ашбинадзе Ш.Г. Об уровнях социализации // Труды Тбилиского университета. - Тбилиси, 1981. - Т. 222. - С. 105-107.
6. Зеньковский В.В. История русской философии. - Л., 1991. Т. 1, ч. 1. - 221 с.
7. Комаров М.С. Введение в социологию. - М., 1994. - 317 с.
8. Москаленко В.В. Социализация личности: философский аспект. - Киев, 1986. - 200 с.
9. Макаренко А.С. О воспитании. - М., 1988. - 256 с.
10. Мудрик А.В. Социальная педагогика: Учебник для студ. пед. вузов / Под ред. В.А. Сластенина. - 3-е изд., испр. и доп. - М., 2000. - 200 с.
11. Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка. - М., 1997. - 763 с.
12. Тимошкина Н.А. Народная игра как средство социализации детей в России: Вторая половина XIX - начало XX веков: Дис. ...канд. пед. наук. - М., 2002. - 180 c.