Educational Movement and Pedagogics of Philanthropy in Germany in the 18th century
Abstract
as an ideological tendency of the XVII - XIX centuries, based
on the view that sense and science play the decisive role in
societys development and progress. The prerequisites and
conditions of appearance of the reformative pedagogical tendency
Philanthropy are disclosed in the article. This tendency
was founded by I. Bazedov under the influence of J. Locke
and J.-J. Rousseaus ideas in Germany at the end of the XIII
century. The article reveals the basic principles of pedagogics
of philanthropy, presents its most prominent representatives
and its role in establishing pedagogics as a science. The concept
of creating new educational institutions is given.
References
1. Василькова З.И. История образования и педагогической мысли за рубежом и в России. - М., 2001. - 414 с.
2. Зальцманн К.Г. Книжка для раков. Книжка для муравьев. - М., 2010. - 261 с. Кларин В.М., Джуринский А.Н. Я.А. Коменский,
3. Дж. Локк, Ж-Ж. Руссо, И.Г. Пестолоцци. Педагогическое наследство. - М., 1989. - 340 с.
4. Модзалевский Л.Н. Очерк истории воспитания и обучения. - СПб., 2000. - 275 с.
5. Пискунов А.И. Очерки по истории прогрессивной немецкой педагогики конца XVIII - начала XIX. - М., 1960. - 166 с.
6. Пискунов А.И. Проблемы трудового обучения и воспитания в немецкой педагогике XVIII - начала XX века. - М., 1976. - 187 с.
7. История педагогики, по материалам сайта tp:// www.gala-d.ru/parts/part10.html (дата обращения: 10.03.2012)
8. Історія педагогіки: курс лекцій / Навчальний посібник. - К., 2004. - 171 c.