Cooperation and Competition as Effective Motiva tors for Educational activity
Abstract
types - cooperation and competition - on the level of motivation
of students. Using the theory of self-determination by
E. Deci and R. Ryan, the author concludes that employing the
strategies of cooperative solidarity and constructive cooperation
in the educational process, individuals satisfy their basic
psychological needs for competence, autonomy and community
feeling. This enhances intrinsic motivation, whereas
extrinsic motivation is becoming more self-determined, which
stimulates research work and students creativity and intensifies
the educational effect.
About the Author
Э. БрусиловскаяRussian Federation
References
1. Большая психологическая энциклопедия [Электронный ресурс]. - URL: http://psychology. academic.ru/933 (дата обращения: 10.04.2012).
2. Большая психологическая энциклопедия [Электронный ресурс]. - URL: http://psychology.academic. ru/988/кооперация (дата обращения: 10.04.2012).
3. Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте: Пособие для учителя. - М., 1983. - 96 с.
4. Поддьяков А.Н. Психология конкуренции в обучении. - М., 2006. - 231 с.
5. Психологический словарь [Электронный ресурс]. - URL: http://psychology.net.ru/dictionaries/ psy.html?word=432 (дата обращения: 11.04.2012).
6. Чирков В.И. Самодетерминация и внутренняя мотивация поведения человека // Вопросы психологии. - 1995. - № 3. - С. 116-130.
7. Стратегия кооперативной солидарности [Электронный ресурс]. - URL: http://www.marketpages. ru/teoriyipraktika/30.html (дата обращения: 10.04.2012).
8. Ryan R.M., Deci E.L. Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions [Электронный ресурс] // Contemporary Educational Psychology 25, 54-67 [2000]. URL: http://www.selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/ 2000_RyanDeci_IntExtDefs.pdf (дата обращения: 11.03.2012).