Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

Cooperation and Competition as Effective Motiva tors for Educational activity

Abstract

The article reveals the impact of social interaction
types - cooperation and competition - on the level of motivation
of students. Using the theory of self-determination by
E. Deci and R. Ryan, the author concludes that employing the
strategies of cooperative solidarity and constructive cooperation
in the educational process, individuals satisfy their basic
psychological needs for competence, autonomy and community
feeling. This enhances intrinsic motivation, whereas
extrinsic motivation is becoming more self-determined, which
stimulates research work and students creativity and intensifies
the educational effect.

About the Author

Э. Брусиловская
Московский государственный университет им. М.В. Ломоносова
Russian Federation


References

1. Большая психологическая энциклопедия [Электронный ресурс]. - URL: http://psychology. academic.ru/933 (дата обращения: 10.04.2012).

2. Большая психологическая энциклопедия [Электронный ресурс]. - URL: http://psychology.academic. ru/988/кооперация (дата обращения: 10.04.2012).

3. Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте: Пособие для учителя. - М., 1983. - 96 с.

4. Поддьяков А.Н. Психология конкуренции в обучении. - М., 2006. - 231 с.

5. Психологический словарь [Электронный ресурс]. - URL: http://psychology.net.ru/dictionaries/ psy.html?word=432 (дата обращения: 11.04.2012).

6. Чирков В.И. Самодетерминация и внутренняя мотивация поведения человека // Вопросы психологии. - 1995. - № 3. - С. 116-130.

7. Стратегия кооперативной солидарности [Электронный ресурс]. - URL: http://www.marketpages. ru/teoriyipraktika/30.html (дата обращения: 10.04.2012).

8. Ryan R.M., Deci E.L. Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions [Электронный ресурс] // Contemporary Educational Psychology 25, 54-67 [2000]. URL: http://www.selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/ 2000_RyanDeci_IntExtDefs.pdf (дата обращения: 11.03.2012).


Review

Views: 177


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)