Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

CHALLENGES OF ADVANCED PHYSICS TRAINING AT TECHNICAL UNIVERSITY A. SMYK, E. GUSEVA

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-2-83-95

Abstract

The article considers the issues of mastering curricula by technical specialties and the features of training physics at a modern technical university. The problem of students’ inadequate progress in physics at a technical university is highlighted. This problem is caused by a low level of physics and math school teaching. The analysis of the results of the Unified State Examination (USE) in physics for students starting the physics course at university makes it possible to conclude that it is necessary to introduce a supplementary preparatory course on physics, as well as to change the teaching methods taking into account modern multimedia technologies. The authors give data on the average scores of the USE among students of the first year of specialization and undergraduate programs compared with their final exams in physics at the university. The results of questioning students about the causes of difficulties in studying the course of physics are analyzed. The authors outlined the approach to the arrangement and control of students’ independent work with the help of the Internet resources that were approved at the Chair of Physics of Moscow Automobile and Road Construction State Technical University.

About the Authors

A. F. Smyk
Moscow Automobile and Road Constructing State Technical University (MADI)
Russian Federation


E. A. Guseva
Moscow Automobile and Road Constructing State Technical University (MADI)
Russian Federation


References

1. Бабаева М. А., Смык А. Ф. Заочное обучение: исторический путь к МООК // Высшее образование в России. 2018. № 4. С. 156-166.

2. Демидова М. Ю., Грибов В. А. Направления модернизации содержания школьного физического образования на основе результатов единого государственного экзамена и международных сравнительных исследований качества образования // Физика в системе современного образования (ФССО-2017): материалы XIV Международной научной конференции, с. Дивноморское, 17-22 сентября 2017 г. Ростов-на-Дону, 2017. С. 337-339.

3. Иванов В. Г., Кайбияйнен А. А., Мифтахутдинова Л. Т. Инженерное образование в цифровом мире // Высшее образование в России. 2017. № 12 (218). С. 136-143.

4. Кравченко В. В., Прусов А. В., Филатов В. Н. Причины резкого снижения физико-математических знаний выпускников школ и студентов технических вузов и пути их устранения: [сайт] // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 3. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=26453 (дата обращения: 03.06.2018).

5. Кучеренко Л. В., Слабженникова И. М. Повышение качества содержания образования в техническом вузе при обучении физике // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 2. С. 144-151.

6. Назаров А. И., Сергеева О. В. Использование сетевых образовательных модулей по физике в бакалавриате по инженерным направлениям подготовки // Физика в системе современного образования (ФССО-2017): материалы ХIV Международной научной конференции, с. Дивноморское, 17-22 сентября 2017 г. Ростов-на-Дону, 2017. С. 168-171.

7. Смык А. Ф. Вклад Московской и Петербургской школ физиков-преподавателей в создание курса физики для высших технических учебных заведений // Физическое образование в вузах. 2018. Т. 24. № 1. С. 52-64.

8. Смык А. Ф. Исторический опыт реформирования инженерного образования в России // Вопросы истории естествознания и техники. 2015. Т. 36. № 3. С. 537-558.

9. Информационная система для эффективного изучения курса физики / А. Ф. Смык, А. А. Спиридонов, Е. Ю. Бахтина, Ю. А. Белкова, Л. В. Спиридонова // Физическое образование в вузах. 2016. Т. 22. № 1. С. 99-110.

10. Стариченко Б. Е. Облачная информационная образовательная среда в работе преподавателя // Информатизация образования: теория и практика: сборник материалов Международной научно-практической конференции, Омск, 18-19 ноября 2016 г. / под общ. ред. М. П. Лапчика. Омск, 2016. С. 51-54.

11. Стариченко Б. Е., Мамонтова М. Ю., Слепухин А. В. Методика использования информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе: учеб. пособие. Ч. 3. Компьютерные технологии диагностики учебных достижений / под ред. Б. Е. Стариченко. Екатеринбург, 2014. 179 с.

12. Ткачева Т. М., Смык А. Ф., Тимофеева Г. Ю. Физика и мультимедиа в учебном процессе технического университета // История и педагогика естествознания. 2017. № 3. С. 17-21.

13. Третьякова Е. М. Организация самостоятельной работы студентов как формы учебного процесса в вузе // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2015. № 4 (23). С. 200-204.


Review

Views: 92


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)