TEACHING OF SENIOR-CLASS PUPILS TO DEAL WITH PRECIS, SUMMARIES AND ANNOTATIONS WRITING IN A FOREIGN LANGUAGE
Abstract
pupils ability to deal with information in a foreign language.
Consequently, the need of teaching students how to sum up
is emphasized. The specific features of précis, summaries
and annotations are discussed. Unfortunately, there are no
special exercises aiming at training for précis, summary and
annotation writing in school textbooks. Many senior pupils fail
to do these tasks even in their mother tongue. The purpose
of the article is to give an algorithm of summing up for use by
school teachers since this kind of activity is the most essential
for pupils scientific work nowadays.
About the Author
Маргарита ЧетвернинаRussian Federation
References
1. Бурлакова И.И. Обучение старшеклассников реферированию // Иностр. языки в школе. 2009. № 7. С. 84-88.
2. Вейзе А.А. Реферирование текста. Минск: Из-во БГУ, 1978. 126 с.
3. Вейзе А.А. Обучение реферированию в средней школе. Минск: Высш. шк., 1980. 110 с.
4. Вейзе А.А. Чтение, реферирование и аннотирование иностранного текста. М.: Высш. шк., 1985. 128 с.
5. Вейзе А.А. Теория и практика порождения вторичного текста в курсе вузовского обучения иностранным языкам: Дис.д-ра пед наук. Минск, 1993. 435 с.
6. Воскресенская К.В. Обучение реферированию публицистических и научно-популярных текстов // Иностр. языки в школе. 1981. № 5.
7. Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.: Академия, 2007. 336 с.
8. Гринев С.В. Введение в лингвистику текста. М.: Из-во МПУ "СигналЪ", 2000. 60 с.
9. Сборник нормативных документов. Иностранный язык. Федеральный компонент государственного стандарта. М.: Дрофа, 2007. 288 с.
10. Серия Стандарты второго поколения. Примерные программы по учебным предметам. Иностранный язык, 5 9 классы. М.: Просвещение, 2010. 145 с.