TRADITIONS AS TRANSLATOR OF PUPILS' VALUE ATTITIDE TO THE WORLD
Abstract
as translator of value attitude to the modern world. The author
considers the role of traditions in the educational sphere while
forming youths values. Values are set to be the basic feature
of the inner world of youngsters. The author puts an emphasis
on the scheme of values, which gives orientation to teenagers
in the modern world. Educational system is considered as
a translator of value attitude to the society. The experience
of value attitude to the world fixed in traditions is an integral
part of educational process. The author also points out a very
important psychological function of stability.
About the Author
Надежда БорисоваRussian Federation
References
1. Бондырева С.К., Колесов Д.В. Традиции: стабильность и преемственность в жизни общества. Воронеж: Изд-во НПО МОДЭК, 2004. 280 с.
2. Воспитательная деятельность педагога / Подред. В.А. Сластенина и И.А. Колесниковой. М.: Академия, 2007. 336 с.
3. Историко-педагогические основания стратегии развития отечественного образования / Под ред.З.И. Равкина. М.: ИТП и МИО РА О, 1994. 88 с.
4. Лебон Г. Психология народов и масс. СПб.: Макет, 1995. 311 с.
5. Модернизация образования: проблемы, подходы, решения / Под ред. Л.П. Крившенко. М.: Издательство МГОУ, 2010. 97 с.
6. Платонов Ю.П. Этническая психология. СПб.: Речь, 2001. 320 с.
7. Роль и место краеведения в гражданско-патриотическом воспитании учащихся в образовательных учреждениях: материалы Международной научно-практической конференции, 24-26 марта 2010 г. / Ред. Л.К. Гребенкина, А.В. Прохоров. Рязань: Ряз. гос ун-т им. С.А. Есенина, 2010. 228 с.
8. Савин М.В. Сущностное значение традиций как педагогической реальности // Вестник ОГУ. 2004. № 6. С. 69-73.
9. Философский энциклопедический словарь / Гл.ред. Л.Ф. Ильичев, Н.П. Федосеев. М.: Советская энциклопедия, 1983. 840 с.
10. Юдина Н.П. Традиция: социокультурные и педагогические аспекты // Педагогика. 2002. № 8. С. 35-38.