Vocational students independent cognitive development
Abstract
model of vocational education on the basis of senior-formers
cognitive learning independence as the major strategy
of modern school education. The author characterizes vocational
education foundations contributing to the maximum
development of senior-formers cognitive abilities. The article
provides the investigation of theoretical inferences in Pedagogics
for cognitive learning independence term. Studentcentered
approach has been proved the necessary condition
for independent cognitive development.
References
1. Заир-Бек Е.С. Основы педагогического проекти- рования / Е.С. Заир-Бек. СПб., 1995.
2. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Лич- ность. М., 1975.
3. Лернер П.С. Векторы реформирования содер- жания и имиджа общего среднего и професси- онального образования // Сб. материалов меж- дународной научно-практической конференции «Парадигмы образования». Ижевск, 2006.
4. Песталоцци И.Г. Избранные педагогические со- чинения: В 2-х тт. М., 1981.
5. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психоло- гической антропологии. Психология человека: Введение в психологию субъективности. М., 1995.
6. Талызина Н.Ф. Формирование познавательной деятельности учащихся. М., 1983.
7. Толстой Л.Н. Полное собрание сочинений. М., 1957. Т. 41.
8. Чистякова С.Н. Проблемы и риски самоопреде- ления старшеклассников в выборе профиля обу- чения // Профильная школа, 2004. № 5.