Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

Variable education environment design by means of creating studies range model

Abstract

The article discusses the range of training sessions
as a technological basis for designing variable educational
environment training. The advantages of combined
innovative technologies over monological ones have been
revealed. Conceptual bases of the model of variable educational
environment have been developed as well as technology
of its introduction into secondary school practice. The
article shows the backbone relations which provide for variable
educational environment formation, its criterion and level
characteristics. Some positive effects of various combinations
of options on the development of educational environment
components have been revealed.

About the Author

Марина Бодряшкина
Московский институт открытого образования
Russian Federation


References

1. Официальный Интернет-портал Министерства образования и науки Российской Федерации. 2009. URL: http://mon.gov.ru/ (дата обращения: 12.09.2009).

2. Пикан В.В. Вариативное обучение (изучаем вмес- те, но по-разному) // Школьные технологии. 2008. № 1. С. 100-111.

3. Проектирование вариативной образовательной среды учебного занятия в условиях вариатив- ного образовательного процесса: Методические рекомендации / Автор и науч. ред. М.А. Бодряш- кина. М., 2010. 78 с.

4. Слободчиков В.И. Образовательная среда: реали- зация целей образования в пространстве куль- туры // Новые ценности образования: культур- ные модели школ. М., 1997. Вып. 7. С. 177-184.

5. Слободчиков В.И., Цукерман Г.А. Генезис реф- лексивного сознания в младшем школьном воз- расте // Вопросы психологии, 1990. № 3. С. 3-5.

6. Степин В.С. Философия науки и техники: учеб- ное пособие для вузов / В.С. Степин, В.Г. Горо-хов, М.А. Розов. М., 1996. 400 с.

7. Третьяков П.И., Митин С.Н., Бояринцев Н.Н. и др. Адаптивное управление педагогическими системами. М., 2003. 368 с.

8. Ясвин В.А. Образовательная среда. От модели- рования к проектированию. М., 2001. 365 с.


Review

Views: 74


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)