Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ABOUT THE EXPERIENCE OF STUDENTS’ REPORTS PREPARATIONFOR TAKING PART IN CONFERENCES IN THE CONTEXT OF THE ENGLISH LANGUAGE TEACHING AT THE TECHNICAL UNIVERSITY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-2-56-66

Abstract

The work on preparing students’ reports on linguistics conducted in the branch “Protvino” of Dubna State University for taking part in various conferences is analysed in the article. The practical experience is summarized; the thematic and quantitative review of the reports is given. Using the empirical method the most frequent mistakes in the preparation process are singled out together with the recommendations of their elimination (inductive method), illustrated by the examples of successfully accomplished reports excellently estimated by the conferences jury. The theoretical and practical significance of the research is concluded in the possibility of using the data obtained for students’ reports preparation scheme correction and for construction of the corresponding system. The conclusion is drawn about the fact that the process of preparing students’ reports in foreign languages requires the unified algorithm creation, the implementation of which will facilitate to the optimization of the abovementioned process. The article is addressed to the teachers of foreign languages of technical universities, as well as to the bachelor and master students of the speciality “Technological process- and production automation”.

About the Author

S. A. Leonova
Dubna State University, “Protvino” Branch
Russian Federation


References

1. Вайндорф-Сысоева М. Е., Кузнецова Н. А., Дражан Р. В. Цифровизация системы непрерывного повышения квалификации преподавателей иностранного языка (на примере Института водного транспорта) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 4. С. 70-82. DOI: 10.18384/2310-7219-2018-4-70-82.

2. Гринев-Гриневич С. В. Терминоведение: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М., 2008. 304 с.

3. Давиденко Е. С., Байдикова Н. Л. Педагогические условия обеспечения преемственности целей обучения иностранному языку в общеобразовательной школе и вузе // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 4. С. 83-93. DOI: 10.18384/2310-7219-2018-4-83-93.

4. Евстропова Н. С., Шайхутдинова Х. А. Развитие критического мышления в процессе самостоятельной работы по английскому языку студентов технического вуза // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 2. С. 89-100. DOI: 10.18384/2310-7219-2018-2-89-100.

5. Клустер Д. Что такое критическое мышление? [Электронный ресурс]. URL: http:// rus.1september.ru/article.php?ID=200202902 (дата обращения: 10.01.2019).

6. Короткина И. Б. Академическое письмо: процесс, продукт и практика : учеб. пособие для вузов. М., 2019. 295 с.

7. Кронгауз М. А. Семантика: учеб. для студ. лингв. фак. высш. учеб. заведений. 2-е изд., испр. и доп. М., 2005. 352 с.

8. Кудрявцева Л. В. Гипонимия в технической терминологии (на материале, изучаемом студентами инженерной специальности) // Молодежь и инноватика: сборник материалов XI Международной научно-практической конференции учащихся и студентов. Ч. II / науч. ред. Е. В. Кузнецова. Серпухов, 2018. C. 386-389.

9. Леонова С. А. К вопросу о повышении качества докладов школьников для секций «Иностранный язык» научных конференций // Научный форум: Педагогика и психология: сб. ст. по материалам XVI междунар. науч.-практ. конф. М., 2018. С. 24-30.

10. Леонова С. А., Кудрявцева Л. В. Заимствования в английских технических терминологиях (на примере терминополя «АЭ») // Материалы 24-й научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых специалистов (с международным участием), Дубна, 20-31 марта 2017 г. Дубна, 2017. С. 227-228.

11. Леонова С. А., Семченко К. С. Анализ особенностей терминополя «электромеханическая часть автоматизированного электропривода» в английском и русском языках // Материалы XV научно-практической конференции филиала «Протвино» Государственного университета «Дубна», Протвино, 6-13 апреля 2016 г. Дубна, 2016. С. 101-103.

12. Леонова С. А., Фефилова В. Д. Некоторые особенности письменного неофициального общения на английском языке // Материалы XVII научно-практической конференции филиала «Протвино» государственного университета «Дубна», Протвино, 16-18 апреля 2018 г. Протвино, 2018. С. 76-78.

13. Лингвистический энциклопедический словарь [Электронный ресурс] / гл. ред. В. Н. Ярцева. URL: http://tapemark.narod.ru/les (дата обращения: 10.11.2018).

14. Leki I. Academic Writing: Exploring Processes and Strategies. 2nd ed. Cambridge, 1999. 433 p.


Review

Views: 56


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)