Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

Some hints to evaluate the quality of a textbook word list

Abstract

Introducing new vocabulary entails two basic
problems: the overall volume of the word list and the proportion
of active and passive vocabulary. The word lists of two
English textbooks are analyzed (the books have been issued
by different groups of authors and intended for use by
first- and second grade pupils). A specific method has been
worked out to compare the two text-books and juxtapose the
lexical data of either of them and theoretical data pertaining
to teaching vocabulary. The analysis of this kind may add to
general evaluation of the quality of a textbook.

About the Author

Александр Василевич
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Аракин В.Д., Уайзер Г.М., Фоломкина С.К. Сло- варь наиболее употребительных слов английс- кого языка. М., 1984.

2. Ариян М.А. УМК по английскому языку для 2-го класса (2 год обучения) // Иностранные языки в школе, 1993. № 1.

3. Василевич А.П. Заметки по поводу методики обучения детей неродному языку // Перевод и коммуникация. М., 1997.

4. Василевич А.П. Эффективность игры при обуче- нии новой лексике // Проблемы психолингвис- тики: теория и эксперимент. М., 2001.

5. Василевич А.П. Учим детей английскому языку // Иностранные языки в школе, 2009. № 4.

6. Вятютнев М.Н. Обучение иностранному языку в начальной школе // Иностранные языки в шко- ле, 2009. № 6.

7. Кувшинкин В.И. Методика обучения иностран- ному языку в начальной школе. М., 2000.

8. Учебники и словари в системе средств обучения русскому языку как иностранному. М., 1986.

9. Чазова А.А. English. Расширяем словарный запас. М., 2004.

10. McCathy M., O'Dell S. English Vocabulary in Use. Cambridge Univ. Press, 1994.


Review

Views: 85


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)