MODELLING PROCESS OF INTENSIVE HIGHER MATHEMATICS TEACHING IN MODERN UNIVERSITIES
Abstract
pedagogical problems in modelling the process of intensive
higher mathematics teaching in technical, classical and pedagogical
universities. Synthetic approach to modelling educational
process is considered, which consists in applying certain
mathematical theories resulting in new pedagogical tools.
It has been suggested that the concepts of topological model
and topological relation system can be successfully used in
teaching higher mathematics. The state graph obtained at
applying this approach is rather adequate to the pedagogical
situation.
About the Authors
В. ПетроваRussian Federation
О. Матвеев
Russian Federation
References
1. Арнольд В.И. Жесткие и мягкие модели. М., 2000. 32 с.
2. Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении (ло- гико-психологические проблемы построения учебных предметов). М., 1972. 424 с.
3. Жаров В.К. Теория и практика обучения мате- матике в информационно-педагогической среде (методико-математический аспект; подготови- тельное отделение для иностранных учащихся технического университета): Дисс. докт. пед. наук. М., 2003. 398 с.
4. Кудрявцев. Л.Д. О математике // Математика в высшем образовании. Нижний Новгород, 2009. № 7. С. 17-31.
5. Матвеев О.А. Логико-семантическое моделиро- вание в информационной педагогической среде процесса обучения дисциплинам математичес- кого цикла в высших учебных заведениях. Тези- сы доклада // Международная научно-образова- тельная конференция. Наука в вузах. М., 2009. С. 592-593.
6. Матвеев О.А. Топологические реляционные системы // Вестник МГОУ . Физика-математика. Вып. 2. 2010. C. 9-18.
7. Петрова В.Т. Научно-методические основы ин- тенсификации обучения математическим дис- циплинам в высших учебных заведениях. Дисс. докт. пед. наук. М., 1998. 410 с.
8. Петрова В.Т. О проблемах обучения математи- ке в современных высших учебных заведениях // Bulletin dEvrotalent-FIDJIP. Paris, Editions du JIPTO, 2010. V. 1. P. 27-33.