SOCIAL ORIENTATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS SELF-DETERMINATION IN ECOLOGY DOMAIN
Abstract
from students to have correct attitudes in problem ecology
situations. Effective means of attitude formation among high
school children is activities in ecology domain. Performing diverse
(training, gaming, research, nature conservation, etc.)
activities in ecology domain high school children are becoming
involved in situations of self-determination. While being
in the situation of self-determination student overcomes the
conflict - contradiction between individual attitude and social
role appearing in social activity.
References
1. Абульханова-Славская К.А. Деятельность и пси- хология. М., 1980. 304 с.
2. Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. М., 1996. 544 с.
3. Каган М.С. Человеческая деятельность (опыт системного анализа). М., 1974. 328 с.
4. Махмутов М.И. Организация проблемного обу- чения в школе: Книга для учителей. М., 1977. 240 с.
5. Миронова Т.Л. Самосознание профессионала. Улан-Удэ, 1999. 200 с.
6. Титов Е.В. Теория и практика формирования готовности старшеклассников к исследователь- ской деятельности в сфере экологии. М., 2003 265 с.
7. Фельдштейн Д.И. Психология взросления: струк- турно-содержательные характеристики процес- са развития личности: Избранные труды. М., 1999. 672 с.
8. Чистякова С.Н. Педагогическое сопровождение самоопределения школьников: методическое пособие для учителей 1-11 классов / С.Н. Чистя- кова. М., 2010. 256 с. (Серия Профессиональная ориентация).